Atomik Bit: Tek Atoma Veri Depolama

Bilim insanları, holmiyumun tek atomlarını kullanarak veri depoladılar. Her 0 ve 1, atomun manyetik alanının yönünden faydalanılarak kodlandı. Holmiyum tabanlı bu teknoloji daha küçük sabit disklere kapı aralayabilir.

Tek atomlu bit, yüksek yoğunluklu manyetik depolama ortamı için klasik yaklaşımın nihai sınırını temsil eder. Şu ana kadar, en küçük, tek tek adreslenebilir çift durumlu manyetik bir bit 3-12 atom içeriyordu.

İsviçre’de École Polytechnique Fédérale de Lausanne’den fizikçi Fabian Natterer, 16 Mart’ta Amerikan Fizik Derneğinin bir toplantısında “Eğer bir biti biraz daha küçük yapabilirseniz, daha fazla bilgi depolayabilirsiniz” dedi.

Natterer ve arkadaşları magnezyum oksit yüzeyinde biriken holmiyum atomlarını kullanarak çok küçük manyetik bitler oluşturdu. Her bir atomun manyetik alanının yönü, kuzey kutbunun yukarı veya aşağı doğru olup olmadığına bağlı olarak 1 veya 0 şeklinde gösterildi.

Bilim insanları, bir biti 0’dan 1’e değiştirmek için tarama tünelleme mikroskopu kullanarak bir atomun manyetik yönelimini ters çevirebildiler. Verileri okumak için ise manyetik alanın yönüne bağlı olan akımı atom boyunca ölçtüler.

Bugünün teknolojisi, tek bir bilgiyi depolamak için 10.000 atom veya daha fazlasını gerektirirken, bu çalışma bizi, veriyi mümkün olandan çok daha yüksek yoğunluklarda depolayan yeni sabit disklerin icadına götürebilir.

Natterer ayrıca, bu mini mıknatısları aynı anda tek atomlu yapı oluşturan ince ayarlanmış manyetik özelliklere sahip malzemeleri oluşturmak için de kullanmayı umuyor ve ekliyor; “Onlarla oynayabilirsiniz. Adeta Lego gibiler”.

Kaynak: Nature (09 March 2017)