Alzheimer’dan Zombi Hücreler mi Sorumlu?

“Zombi hücreler” ölemeyen ama normal bir hücrenin işlevlerini de yerine getiremeyen hücreler. Mayo Clinic’teki araştırmacıların beyin hastalıklarına sahip fareler üzerinde yaptığı ve Nature’da yayınlanan çalışmaya göre, bu zombiler, ya da diğer bir deyişle yaşlı hücreler, bilişsel beceri kaybından önce belirli beyin hücrelerinde birikiyor. Ve araştırmacılar bu hücrelerin birikim yapmasını engelleyerek tau proteininin artışını, nöronal ölümü ve hafıza kaybını aza indirgemeyi başardılar.

Araştırmacılardan Dr. Darren Baker, “Zombi hücrelerin yaş ilerledikçe birikim yaptığı biliniyor. Ve bu birikim, aralarında Alzheimer, Parkinson,  kireçlenme ve damar tıkanıklığı gibi hastalıkların da bulunduğu yaşlanmaya bağlı hastalıklarla ilişkili bölgelerde meydana geliyor. Daha önceki çalışmalarda bu hücreleri yok etmenin yaşlı farelerin hayatlarını uzattığını bulmuştuk,” diyor.

Zombiler Yok Edilince Bilişsel Beceriler Geri Geldi

Araştırmacılar farelerdeki yaşlı hücreleri yok ettiklerinde, hayvanların anı oluşturma becerilerini geri kazandıklarını, enflamasyon belirtilerinin ortadan kalktığını, nörofibriler yumaklar geliştirmediklerini ve normal bir beyin yoğunluğunu koruduklarını gördüklerini söylüyorlar. Ekip ayrıca, bu yaşlı hücreleri ortadan kaldırmak için yapılan farmakolojik müdahalenin de tau proteinlerinin kümelenmesini aza indirgediğini ve buna ek olarak yaşlanan iki spesifik hücre türünü de belirleyebildiklerini belirtiyor.

Mikroglia ve astrositler adı verilen bu iki farklı beyin hücresi türü nöronal sağlığın önemli destekçileri olduğundan, herhangi birinde meydana gelecek yaşlanmanın nöronların sağlığında negatif bir etki yapması araştırmacılara göre mantıklı. Ancak yine de bu bulgunun onları şaşırttığını, çünkü araştırmaya başlandığı sırada yaşlı hücrelerle nörodejeneretif hastalıklar arasındaki neden-sonuç ilişkisinin tespit edilmiş durumda olmadığını söylüyorlar.

Ekip konu üzerindeki çalışmalarının devam ettiğini belirtiyor ve gelecekte beyin hasarını önleme yoluyla bu tip hastalıkların engellenebilmesini umuyor.