Alzheimer Beyne Ne Yapıyor?

Dünya genelinde yaklaşık 50 milyon kişide Alzheimer hastalığı mevcut. Bununla birlikte yaşlanan toplumda, hastalığın görüldüğü kişilerin sayısı hızla artmaya devam ediyor.

Alzheimer, beyindeki problemlerden kaynaklanır. Hücreler fonksiyonlarını kaybetmeye başlar ve sonunda ölür. Bu durum hafıza kaybına, düşünme yeteneğinde gerilemeye, hatta kişilik özelliklerinin değişimine sebep olabilir. Beyin hacmi önemli ölçüde azalır.

Hastalığın ana mekanizması beyin bölgeleri arasında elektriksel ve kimyasal sinyalleri ileten ve işleyen hücreler olan nöronlar arasındaki iletişimin bozulmasıdır. Bu durum beyindeki hücrelerin ölümüne sebep olur. Alzheimer’ın beyindeki amiloid ve tau proteinlerinin birikiminden kaynaklandığı düşünülüyor.

Alzheimer’ın teşhisini zorlaştıran bazı durumlar var. Bunlardan biri hastalığın erken safhalarında protein yapımının ölçülememesi. Aslında hasta yaşarken kesin olarak Alzheimer teşhisi konulamaz. Ancak öldüğünde beyinden alınan dokular analiz edilerek gerçekten Alzheimer olduğu tespit edilebilir.

Başka bir problemse amiloid plakların sağlıklı beyinlerde de bulunması. Bu da amiloid ve tau proteinlerinin hastalık hakkında tüm bilgiyi vermeyeceğini gösteriyor.

Yeni çalışmalar, kronik inflamasyonun da Alzheimer’da rol oynuyor olabileceğini gösteriyor. İnflamasyon, vücudun hastalıklara karşı savunma sistemidir. Beyaz kan hücrelerinin vücudu yabancı maddelerden koruyacak kimyasallar salgılamasıyla görülür. Fakat bu durum uzun süre gerçekleştiğinde hasarlara sebep olabilir.

Beyinde, dokulara hasar veren uzun süreli inflamasyon, mikrogliya hücrelerinin yapımından da kaynaklanabilir. Sağlıklı bir beyinde, bu hücreler atıkları ve toksinleri yıkar. Fakat Alzheimer’lı bir hastada mikroglia, tau yumaklarını ve amiloid plakları içeren bu birikintileri temizlemekte başarılı olamaz. Vücut bu durumda daha fazla mikrogliayı, atıkları ve toksinleri temizlemek için aktive eder. Bu da inflamasyona sebep olur. Uzun süreli veya kronik inflamasyon beyin hücrelerine zarar verir ve sonunda beyin hücrelerinin ölümüne sebep olur.

Bilim insanları TREM2 geninin bu problemin kaynağı olabileceğini düşünüyor. Normalde TREM2 geni, beyindeki amiloid plakları temizler ve inflamasyonla mücadele etmeye yardım eder. Fakat çalışmalar, TREM2 geni düzgün çalışmayan kişilerin beyninde nöronlar arasında  beta amiloid birikimi olduğunu gösteriyor.