Hücre Boyutunda Robotlar

Çevresindeki sıcaklık değişimlerine tepki verebilen, şekil değiştirebilen robotlar düşünün hem de insan hücresi boyutunda… Cornell Üniversitesi Fizik bölümünden McEuen ve Itai Cohen bu düşünceyi bir adım öteye götürerek mikroskobik boyutlarda hareketi mümkün kılan bir nevi mekanik kas ürettiler.

Marc Miskin’in içinde bulunuğu ekip, etrafındaki sıcaklık değişimine veya kimyasal değişimlere tepki verip şekil değiştiren yapılar üretmeyi başardılar. Cornell Nanoteknoloji Bilimi Kavi Enstitüsünden fizikçi Prof.John A.Newman yapılan işin mahiyetini şöyle açıklıyor: “ Şimdiye kadar, birçok bilgiyi depolayan veya işleyen çipler yapmak mümkündü fakat bunların hiçbiri hareket etme özelliğine sahip değildi.”.

Bu projede kullanılan kilit teknoloji Grafin tabanlı bimorf adı verilen motorumsu yapılar. Bimorf adı verilen motorlar temelde 2 farklı malzemeden oluşuyor. Bu malzemelerin belirli sıcaklık değişimlerine veya temas edilen kimyasallara verdikleri tepkiler farklı olduğundan, söz konusu yapı, tasarlanış biçimine göre farklı yönlere ve farklı şekillere bükülebiliyor. Hareketi sağlayan mekanizmada, bir katmanın diğerinden daha fazla genleşmesi sayesinde üçgen piramit ve küp gibi birçok katlanılabilir şekil elde edilebiliyor.

Nanoteknolojinin biyolojik alana çok şahane bir uygulaması olarak gündeme gelen bu yapıların, ilerleyen zamanlarda hücrelerdeki işlev bozukluklarını gidermede kullanılabileceği düşünülüyor.