Hidrojen Bağlarını Artık Daha İyi Tanıyoruz

Basel Üniversitesine ait Swiss Nanoteknoloji Enstitüsünde çalışan bazı araştırmacılar ilk kez hidrojen bağlarını doğrudan tespit etmeyi başardılar.

Evrenimizde çok temel bir rol oynayan Hidrojen, özellikle organik moleküller ve dolayısıyla yaşam için olmazsa olmaz bir elementtir. Bazı makro moleküller birbirlerine “Hidrojen Bağı” adı verilen bağlarla tutunurlar. Nükleik asitlerin ve proteinlerin özelliklerini belirlemede çok büyük bir rol oynayan hidrojen bağlarının suyun kaynama noktasına da önemli bir etkisinin olduğunu biliyoruz.

Bugüne kadar tek bir moleküldeki hidrojeni ve hidrojen bağlarını gerek elektron mikroskobuyla gerekse spektroskopi mikroskobuyla incelememiz mümkün değildi. Kullanılan diğer yöntemler de yeterince verimli değildi ve sağlıklı sonuçlar veremiyordu.

Swiss Nano Teknoloji Enstitüsünden Dr. Shigeki Kawai, yüksek çözünürlüklü“atomik kuvvet mikroskobu” kullanarak hidrokarbon bileşiklerindeki hidrojen bağlarını incelemede gösterdiği büyük başarısı sayesinde artık hidrojen bağları hakkında daha doğru bilgiler edinebiliyoruz.

Daha Sağlıklı Bir Gözlem İçin Doğru Bileşiği Seçmek Gerekiyor!

Japon meslektaşlarıyla yaptıkları fikir alışverişlerinde vardıkları sonuçlara göre pervane şeklindeki moleküllerin hidrojen bağlarını incelemek için en uygun moleküller oldukları tespit edildi. Pervane şeklindeki moleküller bir şekilde yapısındaki hidrojen atomlarını üst kısma getirecek şekilde biçim alıyorlar. Bu ise ucunda karbonmonoksit olan özel mikroskoplar ile yapıdaki Hidrojenler üstünde çalışmayı oldukça kolaylaştırıyor.

Sözü geçen başarılı çalışmalar ayrıca 3 boyutlu moleküllerin yapısını belirlemede de yeni ufuklar açıyor. Bu sayede nükleik asitlerin veya polimerlerin uzaydaki 3 boyutlu şekilleri, yapısındaki hidrojenler incelenerek daha düzgün bir biçimde belirlenebilecek.