Evrendeki En Küçük Yamyam Galaksiyle Tanışın

Gökyüzü yamyamlarla dolu. Astronomlar uzun zamandır Samanyolu gibi çok büyük galaksilerin bu kadar büyümelerinin nedeninin onların kendilerinden küçük olan kozmik komşularının yıldızlarını yutması olduğundan şüpheleniyordu. Ancak yapılan yeni bir araştırma, küçük galaksilerin de çok iştahlı olduğunu ortaya koyuyor.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’de yayınlanan bu araştırmaya göre, bugüne kadar gözlemlenen en küçük galaktik yamyamlık vakası tespit edilmiş olabilir. Ve iki astronom tarafından gözlemlenen bu vaka, Samanyolu’nun çok minik uydu gezegenlerinden biri olan Sekstant takımyıldızındaki cüce küremsi galaksilerden birinde meydana gelmiş olabilir.

Bu cüce galaksinin küçük ve yaklaşık 12 milyar yıllık olduğunu ve Samanyolu’ndan 100.000 kat daha az güneş kütlesine sahip olduğunu söyleyen araştırmacılara göre, bu galaksi sadece kendisinden küçük bir komşusunu yiyerek bu hale gelmiş olabilir.

İncelemelerde Bazı Tuhaflıklara Rastlandı

Yapılan bu yeni araştırmada, Sekstant yıldızlarının farklı renklerini, parlaklıklarını ve orbital hızlarını karşılaştırmak için daha önceki gökyüzü gözlemlerinin verileri incelendi ve bazı ilginç kalıpların ortaya çıktığı görüldü. Araştırmacılar, bu yıldızların bir kısmının mavi ve az metal içerikli olduğunu, diğer bölümün ise kırmızı ve bol metal içerikli olduğunu buldular. Ve bu iki grup birbirlerinden farklı hareket ediyordu. Mavi yıldızların düzenli, sistemli bir şekilde yuvarlak bir küme halinde olduğu görülürken, kırmızı yıldızlar daha düzensiz, oval bir yörüngeye dağılmış haldeydi.

Araştırmacılardan Luis Cicuendez’e göre, bu durumun en mantıklı açıklaması, farklı metal oranlarına sahip iki galaksinin birleşmiş olmasıyla yapılabilir.

Araştırmacıların rastladığı bir diğer tuhaflık ise, incelenen hız verilerinin, ekibin “halkaya benzer yapı” adını verdiği, az metal barındıran yıldızların galaksinin göbek kısmına toplandığını ortaya koymasıydı. Bu halkayı oluşturan tüm yıldızlar, komşularına oranla çok daha az metale sahipti ve yörüngede çok daha yüksek bir hızda dönüyorlardı.

Araştırmacılara göre, bu az metalli yıldızların oluşturduğu halka, Sekstant galaksisi milyarlarca yıl önce az metal içeriğine sahip bir komşusunu yuttuğunda oluşmuş olabilir. Ve bu yıldızların o çok eski ve talihsiz galaksinin yaşayan kalıntıları mı olduğu, yoksa birleşme sırasında mı oluştuklarını anlamak için daha fazla çalışmanın yapılması gerekiyor. Ancak her halükarda, Sekstant galaksisinin önceki iştahı, bugüne kadar gözlemlenmiş olan en küçük galaktik yamyamlık vakasını ortaya koyuyor.