Doğal Bir Şeker Metabolik Sendromdan Koruyor

12 hafta boyunca yüksek kalori ve trans yağ ile beslenen farelerin karaciğerinde yağ depoları oluşmuş. Kırmızı bölgeler yağ depolarını gösteriyor.

Fareler üzerinde gerçekleştirilen yeni bir araştırmanın sonuçlarına göre, trehaloz adı verilen doğal bir şeker glikozun karaciğere girmesini önlüyor ve insülin hassasiyetini artıran bir geni aktive ederek diyabet riskini azaltıyor. Bu geni aktive etmek aynı zamanda daha çok kalori yakılmasına, kilo alımı ve vücutta yağ birikiminin azalmasına ve kan yağları ile kolesterol değerlerinin düşmesine de neden oluyor.

JCI Insight’da yayınlanan ve Washington Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde görev yapan araştırmacılar tarafından yürütülen araştırmanın sonuçları, aralarında obezite, diyabet ve karaciğer yağlanması gibi hastalıkların da bulunduğu birçok metabolik sendroma bağlı hastalığın tedavisi için yeni olasılıklar ortaya koyuyor.

Trehalozun potansiyel olarak tedavi amaçlı kullanımı için halen bol miktarda araştırma yapılması gerekiyor. Ancak araştırmacılar, farelere içme suyuyla verdikleri trehalozun, uzun süreli açlığın meydana getirdiği faydalara benzer şekilde hayvanların karaciğer metabolizmalarında yararlı etkilere yol açtığını buldular. Belirli bir süre aç kalan farelerin karaciğerlerinin de, vücudun insülini kullanma becerisini geliştiren aynı geni aktive ettiği görüldü.

Diyabet İlaçları Gibi Etki Gösteriyor

Araştırmacılar Alox 3 adı verilen bu genin, tıpkı diyabet ilaçlarının yaptığı gibi insülin hassasiyetini geliştirdiğini gördüklerini söylüyorlar. Elde edilen bulgular bu genin karaciğerde aktive edilmesinin hem uzun süreli açlık hem de trehaloz yoluyla sağlanabildiğini ve bunun da muhtemel sebebinin karaciğerin glikozdan yoksun kalması olduğunu gösteriyor.

Araştırmacılar karaciğerlerinde Alox 3 geni aktive olan farelerin insülini daha iyi kullandıklarını, daha fazla kalori yaktıklarını, vücut ısılarının yükseldiğini, kilo alımlarının ve karaciğerde depolanmış yağlar da dahil olmak üzere vücutlarındaki yağ birikimlerinin azaldığını ve kan yağları ile kolesterol değerlerinin düştüğünü gördüklerini belirtiyorlar. Buna ek olarak, araştırmacılar obeziteye yol açacak şekilde beslenen ve genetik olarak obeziteye yatkın olan ve istedikleri gibi yemek yiyen farelerde, içtikleri su yoluyla trehaloz verilmesi halinde metabolik hastalıklardan korunduklarını da gördüklerini söylüyorlar.

Trehaloza bağlı olarak farelerin karaciğerlerinde aktive olan Alox 3 geni, normalde cildin vücuttaki uygun su oranını korumasına yardımcı olmasıyla biliniyor ve karaciğerde herhangi bir role sahip olduğu bugüne dek hiç düşünülmemişti.

Bununla birlikte, araştırmacılar trehalozun sindirim sisteminden geçerken onu parçalayabilecek enzimlerle karşılaşabileceğini ve bu durumun trehalozda bulunan iki glikoz molekülünü açığa çıkararak vücutta zararlı etkilere yol açabileceğinin de altını çiziyorlar.