Fizikçiler Evrenin Simetrilerini İncelemeye Daha Çok Yaklaşıyorlar

Fizik alanında korunum yasaları ve simetriler bulunuyor. Fizikçiler kuantum mekaniğinin gerçekten tuhaf olan kurallarını anlamak üzerinde çalışıyor ve bu süreçte bu simetrilerin bazılarının geçerliliği her zaman devam etmiyor gibi görünüyor. Profesör Andrew Jayich yeni fiziğe ışık tutmak amacıyla bu simetri ihlallerini incelemeye odaklanıyor.

Jayich ve laboratuvardaki çalışma arkadaşları, yakın zaman önce Physical Review Letters’da yayınlanan çalışmalarında, zaman (T) simetrisi ihlalleri için en hassas ölçütlerden olan iyonları sentezleme ve tespit etme konusunda ilerleme kaydettiklerini bildirdiler.

Zaman simetrisi zaman ileriye doğru da aksa, geriye doğru da aksa fizik kanunlarının aynı göründüğünü ifade ediyor. Ama Jayich bunun tüm fiziksel etkileşimlerde geçerli olmadığını söylüyor.

Zaman Simetrisinin Ne Zaman Ve Neden Kırıldığını Anlamak Bazı Önemli Sorulara Cevaplar Sağlayabilir

Zaman simetrisinin ne zaman ve neden kırıldığını anlamak, evrenin neden maddeyle dolu olduğu ama anti maddenin eksik olduğu gibi, fizik alanının cevaplanamamış bazı büyük ve önemli sorularına cevaplar sağlayabilir.

Bu soruları ele almak için, Jayich ve ekibi zaman simetrisi ihlali hassaslığında büyük gelişimler sağlayan RaOCH3+ ve RaOH+ radyoaktif moleküllerini kontrol edilebilir bir şekilde sentezledi, hapsetti ve soğuttu. Araştırmacılardan Mingyu Fan elektromanyetik tuzaklarında karanlık iyonları tespit etmek için bir yöntem keşfetti. Bu parçacıklar ışığı dağıtmıyor ve bu da araştırmacıların onları bir kamerayla tespit edemeyeceği anlamına geliyor.

Bazı deneysel parametreleri ayarlarken, Fan normalde gayet hareketsiz duran hapsedilmiş iyonların hızlı bir şekilde salındığını fark etti ve bu davranışın bu yakalanması zor iyonları tespit etmek için kuvvetli bir sinyal verdiğini anladı. Fan, “Bu bizim iyonun hareket frekansını ve dolayısıyla da kütlesini kesin ve hızlı bir şekilde ölçmemize olanak tanıyor,” diyor.

Laboratuvarın sağladığı bu ilerleme, onları nihai hedefleri olan zaman simetrisi ihlallerini test etmek için radyoaktif molekülleri kullanmaya daha çok yaklaştırıyor.

Araştırmacılar yakın zaman önceki çalışmalarında radyum-226 kullandılar ve yapmayı planladıkları simetri ihlalleri deneylerinde de bundan biraz daha hafif bir izotop olan radyum-225 kullanmayı planlıyorlar.

Orijinal makale: Phys.org