Güney Amerikalılar Çikolatayı Herkesten 1500 Yıl Önce Tatmış

Yapılan yeni bir çalışma, Güney Amerika bölgesinde yaşayan eski insanların kakaoyu herkesten çok daha önce kullandığını ve tükettiğini ortaya çıkardı.  Nature Ecology & Evolution’da yayınlanan çalışmada, çikolatanın yapıldığı bitki olan kakao izlerine rastlanılan arkeolojik eşyalar bulunduğu ve bunun şu anda Ekvator sınırlarına giren bir bölgede yaşayan bir Amazon kültürünün 5450-5300 yıl önce çok çeşitli kakao ürünleri tükettiğinin göstergesi olduğu belirtildi. Güney Meksika ve Orta Amerika’da yaşayan Mayalar ve Olmecler gibi toplumların, hakkında daha fazla şey bilinen ve bolca incelenen çikolata içeren içeceklerini yapmaya başlamalarıysa bundan yaklaşık 1500 yıl sonrasına denk geliyor.

Araştırmacılar bu bulguların sadece Amerika kıtasındaki kakao kullanımının en eski arkeolojik delili değil, aynı zamanda Güney Amerika’daki kakao kullanımının da en eski arkeolojik delili olduğunu belirtiyorlar.

On yılı aşkın bir süredir, Güney Amerika’nın yukarı Amazon bölgesindeki (bahsi geçen arkeolojik eserlerin bulunduğu bölgenin yakını) günümüz kakao bitkileri arasında giderek artan genetik çeşitlilik üzerine yayınlanan raporlar, kakaonun ilk olarak bu bölgede yetiştirildiğini öne sürüyordu.

Kakaoyu Birçok Şekilde Kullanmışlar

Kakaoyla ilişkili organizmaların genetik yapılarındaki farklılıklar yavaş yavaş kedini gösterdiğinden, en çok DNA çeşitliliği gösteren organizmaların en önce geliştiği düşünülüyor. Yapılan bu yeni çalışma, kakao hakkındaki bu genetik senaryosunu arkeolojik bir alanda doğrulayan ilk çalışma olma özelliğini taşıyor.

Kakao izleri taşıyan seramik objeler, Mayo-Chinchipe olarak bilinen eski bir Güney Amerikalı kültürün yaşadığı Santa Ana-La Florida’da daha önceden gün yüzüne çıkarılmıştı. Santa Ana-La Florida’da yapılan kazılar 2002 yılında başlamıştı.

Araştırmacılar kakao içeren eşyaların evlerin içlerinde, dışlarında ve ayrıca yüksek statüde olduğunu düşündükleri insanların mezarlarında bulunduğunu belirtiyor ve Mayo-Chinchipe insanlarının kakao bitkisini yiyecek, içecek, ilaç, uyarıcı ve hatta belki de bir tören ya da ayin maddesi olarak kullandıklarını düşündüklerini söylüyorlar.