Bağırsak Bakterileri Bağışıklıkla İlgili Hastalıkları Tetikliyor

Science dergisinde yayınlanan yeni bir araştırmaya göre, insanların ve farelerin ince bağırsaklarında bulunan bir bakteri türü olan Enterococcus gallinarum, diğer organlara gidebiliyor ve otoimmün yanıtı tetikleyebiliyor. Bulgular, sistemik lupus ve otoimmün karaciğer hastalığı da dahil olmak üzere kronik otoimmün hastalıklarının tedavisinde yeni yaklaşımlar öne sürüyor.

Bağırsak bakterileri, bağışıklık sisteminin sağlıklı dokuya saldırısı olarak ifade edilen otoimmün durumlar dahil, bir dizi hastalıkla ilişkilidir.

Bu bağlantıya ışık tutmak için Yale Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden Dr. Martin Kriegel ve makalenin ortak yazarları, bağırsağın dışındaki lenf nodlarına, karaciğere ve dalağa gidip kendi kendine yerleşebilen Enterococcus gallinarum bakterisini incelemeye koyuldular.

Dokularda Büyüme ve Bozulma Gözlemlendi

Araştırmacılar, genetik yatkınlığı olan fare modellerinde bulunan bağırsak dışındaki dokularda, bu bakterinin, otoimmün tepkinin otoantikor ve enflamasyon üretimini başlattığını gözlemlemiştir.

Uzmanlar, sağlıklı kişilerden alınarak laboratuvar ortamında yetiştirilmiş karaciğer hücrelerinde ve otoimmün hastalığı olan hastaların karaciğerlerinde görülen aynı inflamasyon mekanizmasında, Enterococcus gallinarum‘un varlığını doğruladılar.

Daha sonraki deneyler sayesinde bilim adamları, farelerde otoimmüniteyi (otoimmünite-bir canlının kendi dokularındaki antijenlere karşı antikor oluşturması ve bu antikorların sağlıklı dokuyu yok etmek için söz konusu organa saldırması), Enterococcus gallinarum’a yönelik bir antibiyotik veya aşı ile baskılayabileceklerini keşfettiler.

Uzmanlar, her iki yaklaşımda da dokulardaki büyümeyi baskılayabildiler ve söz konusu bakterilerin bağışıklık sistemi üzerindeki olumsuz etkilerini  körleştirdiler.

Kriegel, “İnflamasyona yol açan yolu bloke ettiğimizde, bu rahatsızlığın otoimmünite üzerindeki etkisini tersine çevirebiliriz. Enterococcus gallinarum‘a karşı uygulanan aşı, araştırdığımız diğer bakterilere karşı yapılan aşıların ölüm oranı ve dokulardaki antijenlere karşı antikor oluşturmasını engellemediği için, özel bir yaklaşımdı. Aşı, bağırsakta bulunan diğer bakterileri hedeflemekten kaçınmak için kas içine enjeksiyon yoluyla verildi.” dedi.

Araştırmacılar Enterococcus gallinarum ve sahip olduğu mekanizmalar hakkında daha fazla araştırma yapmayı planlarken, elde edilen bulguların sistemik lupus ve otoimmün karaciğer hastalığı ile ilişkili olduğu kesinlik kazandı.

Kriegel, “Antibiyotik ve aşılama gibi diğer yaklaşımlarla uygulanan tedavi, otoimmün hastalığı olan hastaların yaşam kalitelerini iyileştirmek için umut verici yollardır” şeklinde bir açıklamada bulundu.

Kaynak: Sci-News