ARILAR VE NAVİGASYON SİSTEMLERİ

Edinburgh Üniversitesi’nde araştırmalarını sürdüren bir ekip, evlerine dönen böceklerin nasıl en kısa yoldan dönmeyi başardıkları konusunda önemli bilgiler edindi.

Böcekler gün içinde yaptıkları seyahatlerden dönüşte onları en yakın şekilde eve götürecek yoldan giderler. Bu yol, bulundukları konum ile evlerinin arasında düz bir çizgiyi ifade eder. Mesela arıların beyinlerinde çok gelişmiş bir navigasyon sistemi bulunduğu ve temel düzeyde nasıl çalıştığı ile ilgili tahminler mevcuttu. Son araştırma neticesinde ise çok daha derin bir bilgi edinmeye başladık.

Arının hızını ve konumunu hesaplamasına yardımcı olan nöronların keşfiyle, bilim insanlarının arıların nasıl evi rahatlıkla kısa yoldan bulduklarıyla ilgili daha sağlam fikirleri oluşmaya başladı.

Arıların beyninin merkezinde bulunan nöron kümesi yön bulma esnasında arıların en büyük yardımcısı gibi duruyor. İnsan, karınca gibi başka birçok canlıda da bulunan bu bölgedeki hücreler, seyahatin bütün ayrıntılarını aklında tutup dönüş yolunda en kısa mesafeyle ilgili bilgiler üretmeye yarıyor.

Edinburgh Üniversitesi’ndeki ekibin yağmur ormanlarındaki arıları üzerinde yaptığı deneyler sayesinde arı beyninin söz konusu bölgesi bilgisayar ortamında simüle edildi. Bu işlem arıların beynine bağlanan özel elektrotlar sayesinde gerçekleştirildi. Bilgisayar ortamına aktarılan arı beyni, sanal olarak ve ayrıca bir robot üzerinde denendi.

Başarılı sonuçlar veren simülasyon deneyleri ileride çok daha gelişmiş gps ve navigasyon teknolojileri üretmede de umutlar sağlıyor.

2 YORUMLAR

1. Sonra her türlü üründen ye ve ardından Rabbinin sana *kolaylaştırdığı yollarına* koyul! (Bütün bunların sonunda) onların karınlarından, içerisinde insanlar için şifa barındıran farklı renkler/tatlardan oluşan bir sıvı çıkar. Hiç şüphesiz, bütün bunlarda da düşünen bir toplum için mutlaka alınacak bir ders vardır.

(Nahl 16:69)