Antimaddenin Soğutulması An Meselesi

Çoğu kişi henüz antimaddenin ne olduğunu bile tam anlamamış olsa da, araştırmacılar şimdi onu incelemeye çok yakınlar.

Nature’da yayınlanan araştırmaya göre, CERN’deki (Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi) fizikçiler lazer kullanarak antimaddeyi soğutmaya bir adım daha yaklaştılar. Ve bu antimaddenin gizemlerini çözmek için çok önemli bir gelişme.

Antimadde aslında “normal” maddenin karşıtı. Protonlar pozitif yüklüdür ve onların antimaddedeki muadilleri olan antiprotonlar protonlarla aynı kütleye sahip olmakla birlikte negatif yüklüdürler.

Elektronlar ve onlara karşılık gelen anti parçacıklar olan pozitronlar birbirleriyle aynı kütlelere sahiptir. Aralarındaki tek fark elektronların negatif, pozitronların ise pozitif yüke sahip olmasıdır. Bir parçacık kendisinin antimaddedeki dengiyle karşılaştığında ikisi birbirlerini yok eder.

Teorik olarak, Büyük Patlamanın aynı miktarda madde ve antimadde üretmesi gerekiyordu ve bu durumda da bu iki madde birbirini yok etmiş olurdu.

İncelenmesi Çok Zor

Ancak böyle olmadı. Evrende antimaddeden çok daha fazla madde var gibi görünüyor ve araştırmacıların bunun nedenine dair hiçbir fikri yok. Bunun sebebi ise antimaddeyi incelemenin çok zor olması.  İşte tam da bu nedenle CERN’deki araştırmacılar antimaddeyi daha iyi anlayabilmek için onu soğutmaya çalışıyorlar.

Araştırmacılar ALPHA adı verilen antihidrojen lazer fizik cihazını kullanarak antihidrojen atomları oluşturmak için antiprotonlar ve pozitronları bir araya getirdiler.

Ardından bu atomların yüzlercesini manyetik olarak bir vakuma hapsettiler ve onlara lazer vuruşları uyguladılar. Bu uygulama antihidrojen atomlarının Lyman-alfa dönüşümü geçirmesine neden oldu.

Araştırmacılara göre, Lyman-alfa dönüşümü sıradan hidrojen atomlarında gerçekleşen en temel ve en önemli dönüşüm ve aynı olayın antihidrojende de gerçekleştiğini görmek antimadde biliminde yeni bir dönemin açılması niteliğinde. Ayrıca bu antihidrojeni soğutmak için de çok önemli bir adım olarak görülüyor.

Soğutulursa Evrenin Gizemleri Çözülebilir

Araştırmacılar uzun zamandır diğer atomların incelenmesini kolaylaştırmak için onları soğutmak adına lazerleri kullanıyorlar ve aynı şeyi antimadde atomlarında da gerçekleştirebilmeleri halinde onları daha rahat inceleyebilecekler.

Bilim insanları bu yolla daha doğru ölçümler yapabilir ve hatta uzun zamandır çözülemeyen bir diğer gizem olan antimaddenin yer çekimiyle nasıl bir etkileşim içinde olduğunu da aydınlatabilirler.

Ekip şimdilik antimaddeyi soğutma hedefleri doğrultusunda çalışmalarına devam etmeyi planlıyor. Eğer başarılı olabilirlerse, evreni anlamamızda hayati öneme sahip olan gizemlerin çözümlerine ulaşılabilir.