Fizik Matematik Teknoloji

Google’dan ‘Kuantum Üstünlüğe Sahip’ Bilgisayar Açıklaması

Google, ilk kez gelişmiş bir bilgisayarın “kuantum üstünlük” seviyesine ulaştığını ve geleneksel cihazların performansını geride bıraktığını açıkladı.

Nature’da yayınlanan makaleye göre, teknoloji devinin Sycamore isimli kuantum işlemcisi, dünyanın en iyi süper bilgisayarının 10.000 yılda tamamlayabileceği belirli bir görevi 200 saniyede gerçekleştirmeyi başardı.

Bilim insanları on yıllardır kuantum bilgisayarlar üzerinde çalışmaya devam ediyor çünkü bu bilgisayarlar çok daha yüksek hızlar vaat ediyor.

54 kübitlik Sycamore’un kübitlerinden biri çalışmadığı için cihazın 53 kübitle işlem yaptığını belirten araştırmacılar, yayınlanan makalede dünyanın en iyi süper bilgisayarı olan Summit’in 10.000 yılda tamamlayabileceği bir görevi Sycamore’un üç dakika 20 saniyede tamamladığını iddia ettiler.

Kendisi de kuantum bilgisayarlar üzerinde çalışmakta olan IBM ise, Google’ın bazı hesaplamalarını sorguluyor.

IBM araştırmacılarından Edwin Pednault, John Gunnels ve Jay Gambetta, yaptıkları açıklamada aynı görevin klasik bir sistemde 2.5 günde gerçekleştirilebileceğini öne sürdüler. Google’ın kuantum üstünlük tanımını da sorguladıklarını belirten araştırmacılar, bunun yanlış yönlendirme potansiyeli taşıyan bir tanım olduğunu söylediler.

Orijinal makale: BBC NEWS