Fizik

Yeni Keşfedilen Bir Materyal Büyük Potansiyel Taşıyor

Araştırmacılar yaşanan “sevindirici bir kaza” sonucunda, saf karbonun ucuz hammaddelerden elde edilen yeni ve sağlam bir formunun bulunduğunu söylüyorlar. Elmas ve grafen gibi, bu materyal de sıra dışı fiziksel özelliklere sahip gibi görünüyor. Materyal paslanmaz çelikten daha sert, neredeyse onun kadar iletken ve cilalı alüminyum ayna kadar yansıtıcı. Muhtemelen en hayret verici olan da, materyalin ferromanyetik gibi görünüyor olması ve 125 dereceye kadar olan ısılarda bir kalıcı mıknatıs gibi davranması.

Massachusetts Üniversitesi’nden fizikçi Joel Therrien tarafından açıklanan bu keşif, hafif kaplamaların, medikal ürünlerin ve yeni elektronik cihazların yolunu açabilir. Pekin Üniversitesi’nden fizikçi Qian Wang, karbonun manganez, nikel ve demir gibi diğer ferromanyetik elementlerden çok daha hafif olduğunu söylüyor. Elementin vücutta toksik etkisi olmadığını da belirten Wang, manyetik özelliğe sahip olması halinde bunun biyosensörler veya ilaç taşıyıcı sistemler yapımında çok kullanışlı olabileceğini belirtiyor.

Bu materyalden henüz sadece ince filmler yaptıklarını ve bunları elektron mikroskopları ve x-ışını spektrometreleriyle incelediklerini bildiren
araştırmacılar, keşfin başarısız bir penta-grafen sentezleme denemesi sırasında gerçekleştiğini ve iki yıl süren ileri deneyler neticesinde materyali güvenilir bir şekilde tekrar tekrar yeniden yaratabildiklerini söylüyorlar.

Manyetik Özelliğini Yüksek Isılarda Bile Devam Ettiriyor

Therrien materyalin manyetik özelliğinin, normalde motorların ve bilgisayarların çalıştığı kadar yüksek ısılarda bile devam ettiğini iddia ediyor ve
bu manyetik özelliğin daha önce bir saf karbon formunda asla bir arada görülmeyen özelliklere ekleme yaptığına dikkat çekiyor. Bu özellikler arasında materyalin inanılmaz derecedeki sertliği de bulunuyor. Araştırmacılar onu çelik yünüyle çizmeye çalıştıklarını ama bunun bir sonuç
vermediğini ve onu çizen tek şeyin elmas uçlu çizici olduğunu söyleyebileceklerini belirtiyorlar.

Materyalin bir diğer özelliği de, aynaya benzer görünümü. Ekibin yaptığı ölçümler, filmin sadece 50 nanometre kalınlığa sahipken bile, çeşitli dalga
boylarındaki ışıkların yüzde 90’dan fazlasını yansıttığını gösteriyor. Bu özellik, materyalin kamera ve teleskoplardaki aynalar için kullanışlı bir yansıtıcı kaplama olmasını sağlayabilir.

Materyalin elektrik iletkenliği de paslanmaz çeliğinkinden sadece biraz daha az. Ayrıca, materyali yavaşça 1000 dereceye kadar ısıtarak tavlamak onun parlaklığını azaltıyor ve onu bant aralığı olan bir yarı iletken haline dönüştürüyor. Therrien bu özelliğin materyali fotovoltaik hücreler için bir aday haline getirdiğini söylüyor.

Araştırmacılar bu gizemli materyal için henüz bir isim kararlaştırmadıklarını belirtiyorlar.

Orijinal makale: Science Mag