Biyoloji

Bir Kanser İlacının Yeni Versiyonu Farelerde Olumlu Sonuçlar Verdi

Tümörler açgözlüdür ve gelişebilmek için besin maddelerini silip süpürür. Araştırmacılar da on yıllardır onların kendilerine besin bulabilmelerini
engelleyecek ilaçlar geliştirmeye çalışıyorlar. Şimdi, yayınlanan yeni bir çalışma, daha önce başarısız sonuçlar vermiş bir kanser ilacının yenilenmiş bir versiyonunun sadece tümör hücrelerinin temel bir besin ögesini kullanmasını engelleyebilmekle kalmadığını, aynı zamanda da bağışıklık hücrelerini bu oluşumlara saldırmaya teşvik ettiğini gösteriyor.

Kanser hücreleri hayatta kalmak ve çoğalmak için hayati öneme sahip molekülleri elde etmek için besin tüketiyor ama onların açgözlülükleri ve oburlukları aynı zamanda çevrelerini asidik ve oksijensiz bir ortama çeviriyor ve bu da onları yok etmeye çalışan bağışıklık hücrelerinin yoluna taş koyuyor. Çoğu tümörün bolca ihtiyaç duyduğu besin maddesinden biri glutamin isimli bir amino asit. Araştırmacılar 1950’li yıllardan beri tümörlerin glutamine olan bu bağımlılıklarını onlara karşı kullanmaya çalışıyor. Örneğin, DON isimli bir ilaç, kanser hücrelerinin glutamini kullanmasına olanak tanıyan bazı enzimleri inhibe ederek tümörleri öldürüyor. Ancak yapılan klinik deneylerde, bu ilacın şiddetli mide bulantısı ve kusmaya neden olduğu görüldü ve ilaca asla onay verilmedi.

İlacın Verildiği Farelerdeki Tümörler Neredeyse Yok Oldu

Şimdi, Johns Hopkins Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden Jonathan Powell ve meslektaşları, DON isimli bu ilacın mideye bu kadar dokunmayabilecek olan yeni bir versiyonunu geliştirdiler ve bu yeni bileşimi test etmek için farelere tümör oluşumuna neden olacak dört türde kanser hücreleri enjekte ettiler.

Ardından hayvanların bazılarına yeni geliştirdikleri DON ilacından verdiler. Science’da yayınlanan çalışmanın sonuçları, ilacın dört tümör türünün tamamına da iyi geldiğini ortaya koydu.

İlacın verilmediği farelerde, kolon kanseri tümörleri yaklaşık 3 hafta sonra beş kattan daha büyük hale geldi. Ama ilacın verildiği farelerdeki tümörler küçüldü ve neredeyse yok oldu. Araştırmacılar ilacın sadece glutamin metabolizmasını baskılamakla kalmadığını, aynı zamanda da bu hücrelerin biyokimyalarını bazı yönlerden bozduğunu (glikoz kullanma becerileri gibi) buldular.

Kanser hücresi metabolizmasını hedef alan ilaçlarla ilgili endişelerden biri de, bu ilaçların aralarında tümörlerle savaşan bağışıklık hücrelerinin de bulunduğu normal hücreleri de zehirlemesi. Ama Powell ve meslektaşları, çalışmalarında ilacın yeni versiyonunun T hücrelerini kanser hücrelerini tahrip etmek üzere daha etkili hale getirdiğini gördüler.

İlacın bu yeni versiyonuyla tümör hücrelerinin çoğalma ve bağışıklık sisteminden kaçma becerisini etkisiz kıldıklarını belirten Powell, ilacın güvenlik testlerinin önümüzdeki yıl insanlar üzerinde yapılmaya başlanacağını söylüyor.

Orijinal makale: Science Mag