Astronomi

Dünya Benzersiz Bir Gezegen Olmayabilir

UCLA tarafından yapılan ve Science’da yayınlanan yeni bir çalışmaya göre, Dünya eşsiz bir gezegen değil ve Dünya benzeri gezegenler evrende oldukça yaygın olabilir.

UCLA’den Alexandra Doyle önderliğindeki bilim insanları, Güneş sistemimizin dışındaki gezegenlerin jeokimyalarını detaylı bir şekilde incelemenin yeni bir yöntemini geliştirdiler. Araştırmacılar, çalışmalarını asteroidlere veya altı beyaz cüce yıldız yörüngesinde dönen kayalık gezegen bölümlerine ait taşlardaki elementleri inceleyerek yaptılar.

Beyaz cüce yıldızların kuvvetli kütle çekim güçleri, karbon, oksijen ve nitrojen gibi ağır elementlerin hızla onların iç bölgelerine nüfuz etmesine neden oluyor ve bu bölgelerdeki ağır elementler teleskoplarla tespit edilemiyor.

Doyle’ın incelediği en yakın beyaz cüce yıldız Dünya’dan yaklaşık 200 ışık yılı, en uzak olansa 665 ışık yılı uzaklıktaydı.

Doyle, beyaz cüce bir yıldıza bakıldığında görülmesi beklenenin hidrojen ve helyum olduğunu ancak elde ettikleri verilerde silisyum, magnezyum, karbon ve oksijen gibi farklı materyaller de gördüklerini ve bu materyallerin beyaz cücelere onların yörüngesinde dönen cisimlerden geldiğini söylüyor.

Taşlardaki Oksitlenmiş Demir Miktarı Ölçüldü

Araştırmacılardan Edward Young, demir okside olduğunda elektronlarını oksijenle paylaştığını ve bunun da ikisi arasında kimyasal bir bağ oluşturduğunu belirterek sözlerine şöyle devam ediyor, “Bu sürece oksidasyon adı veriliyor ve bu durum metal paslandığında görülebiliyor. Oksijen demirden elektronlar alıyor ve demir oksit üretiyor. Biz de beyaz cüceye çarpan taşlardaki oksitlenmiş demir miktarını ölçtük ve metalin ne kadar paslandığını inceledik.”

Dünya, Mars ve Güneş sistemimiz içindeki diğer her yerden olan taşların kimyasal bileşimlerinin birbirine benzer olduğunu ve şaşırtıcı derecede yüksek seviyede oksitlenmiş demir içerdiklerini belirten araştırmacılar, kayalık bir gezegendeki oksidasyonun onun atmosferi, çekirdeği ve yüzeyine ne tür taşların geldiği üzerinde ciddi bir etkiye sahip olduğunu söylüyor.

Bilim insanları Güneş sistemimiz dahilindeki taşların neden bu kadar okside olmuş durumda olduğunun her zaman gizemini koruduğunu belirtiyor. Bu durumun diğer yıldızlar çevresinde de geçerli olup olmadığının da bugüne kadar akıllarda kalmış olan bir diğer soru olduğunu belirten araştırmacılar, yaptıkları çalışma sonucunda bu soruya olumlu yönde cevap aldıklarını ve bunun da evrende Dünya benzeri gezegenlerin aranabileceği anlamını taşıdığına dikkat çekiyor.

Çalışmada Matematiksel Hesaplamalar Ve Formüller Kullanıldı

Araştırmacılar çalışmalarında bir taşta en yaygın olarak görülen altı elementi incelediler: demir, oksijen, silisyum, magnezyum, kalsiyum ve alüminyum. Beyaz cücelerden elde edilen gerçek taşları inceleyemeyecek olduklarından, çalışmalarında matematiksel hesaplamalar ve formüller kullandılar. Doyle, “Bu taşların jeokimyasını matematiksel olarak belirleyebiliyor ve hesaplamalarımızı elimizdeki Dünya ve Mars’a ait taşlarınkiyle karşılaştırabiliyoruz. Bu taşlar üzerinde bilgi sahibi olmak çok önemli çünkü onlar gezegenin jeokimyasını ve jeofiziğini açığa vuruyor,” diyor.

Araştırmacılar Dünya dışı taşların Dünya’dakilerle benzer miktarda oksidasyon miktarına sahip olması halinde o gezegenin Dünya’yla benzer bir plaka tektoniğine ve potansiyel olarak benzer bir manyetik alana sahip olduğu sonucuna varılabileceğini belirtiyor. Bilim insanları bu çalışmanın bizim Güneş sistemimiz dışındaki cisimler için bu çıkarımları yapabilmemiz konusunda bir ilerleme sağladığını ve gerçekten Dünya’ya benzer gezegenlerin var olmasının çok muhtemel olduğunu işaret ettiğini söylüyor.

Orijinal makale: Science Daily