Astronomi

Çin’in Ay’da Yetiştirdiği Bitki İki Yaprak Vermiş

Çin’in Chang’e-4 isimli uzay aracı 3 Ocak 2019’da Ay’ın uzak yüzüne iniş yaptığında tarih yazdı. Uzay aracı Ay’ın bu yüzünü ziyaret eden ilk araç oldu ve taşıdıkları arasında 2.6 kg ağırlığında olan Lunar Micro Ecosystem (LME) adlı bir mini biyosfer de vardı.

Kapalı, silindir şeklinde ve sadece 18 cm uzunluğunda ve 16 cm çapında olan biyosferde altı yaşam formu bulunuyordu: Pamuk tohumları, patates tohumları, kolza tohumları, maya, meyve sineği yumurtaları ve sık rastlanan dayanıklı bir bitki türü olan Arabidopsis thaliana.

Çin’in bu çığır açan çalışması Ay’da yapılan ilk biyolojik gelişim deneyi oldu ve sadece pamuk tohumları olumlu yönde sonuçlar verdi. Ocak 2019’da
gerçekleşen deneyi yürüten ekip, o sıralarda pamuk tohumlarından sadece bir yaprak filizlendiğini düşünse de, şimdiki veriler iki yaprak olduğunu gösteriyor. Veri analizi ve görüntü işlemeye dayanarak oluşturulan 3 boyutlu yeniden yapılandırma görüntüsü, pamuk tohumlarından filizlenen iki yaprak olduğunu açıkça gösteriyor. Diğer organizmalardansa herhangi bir sonuç alınamadı.

Deneylerin Devamı Bekleniyor

Çin şu anda Ay’a yapacağı ve oradan örnekler toplayıp onları Dünya’ya geri getireceği Chang’e-6 görevini 2020 yılının ortalarında gerçekleşecek şekilde çoktan planlamış durumda. Chang’e-6, Çin’in Ay’dan örnek toplayıp Dünya’ya getireceği ilk görev olması planlanan Chang’e-5’in yedek planı.

Ay’daki biyolojik deneylerin devam etmesine kesin gözüyle bakılıyor. Çünkü sadece Çin, ABD, Rusya, Hindistan, Avrupa Uzay Ajansı ve Japonya gibi ülkeler Ay’a gerçekleştirecekleri görevleri planlamakla kalmıyor; aynı planları özel şirketler de yapıyor. Ve gelecekte Ay’a gerçekleştirilecek uzun süreli ziyaretler sayesinde, bilim insanları organizmaların bu ortama ne tepkiler verdiğini incelemeye devam edecek.

Orijinal makale: Universe Today