Astronomi

5000 Robotik “Göz” Karanlık Enerjiyi İnceleyecek

Evrenin yaklaşık yüzde 68’ini oluşturan ve onun genişlemesini sağlayan gizemli bir güç olan karanlık enerjinin ne olduğunu bilmiyoruz. Ve bu genişlemenin hızlanıyor olması gizemin daha da büyümesine neden oluyor.

Ama şimdi, Karanlık Enerji Spektroskopik Enstrümanı (DESI) adı verilen yeni bir alet, 5000 robotik “gözle” karanlık enerjiyi inceleyecek.

Bilim insanları ve mühendisler, Kitt Peak Ulusal Gözlemevi’nde bulunan Mayall Teleskobuna 5000 yeni fiber optik göz ekledi. 4 metrelik teleskop 1973 yılından beri faaliyette ancak şimdi tek bir amaca hizmet edecek: DESI olarak karanlık enerjiyi incelemek. Teleskop şimdi sahip olduğu 5000 yeni gözle, Dünya ve milyonlarca galaksi ve kuasar arasındaki mesafeyi haritalandıracak.

13 ülkedeki 75 farklı kuruluşta görevli yaklaşık 500 araştırmacının iş birliğiyle yapılan bir çalışma olan DESI’de, her biri robotik olarak kontrol edilen 5000 fiber optik sensör bulunuyor. Alet önceden seçilen galaksi gruplarına otomatik olarak dönüp onların ışıklarını inceleyerek bu galaksilerin Dünya’ya olan mesafelerini kesin bir şekilde saptıyor. DESI bu ışıkların Dünya’ya doğru olan yolculuğu sırasında evrenin ne kadar genişlediğini ölçebiliyor ve ideal koşullar altında her 20 dakikada bir 5000 galaksiden oluşan yeni bir grubu gözlemleyebiliyor.

Toplamda 35 Milyon Galaksi Ve 2.4 Milyon Kuasar İncelenecek

DESI’nin gücü aynı anda 5000 galaksiyi ölçümleyebilmesinden geliyor ve bunu her bir galaksi için bir robotik fiber optik sensörünü kullanarak yapıyor. Her birisi bir insan saçının genişliğine sahip olan bu sensörler, koşullar iyi olduğunda yaklaşık iki saniyede bir yeni bir hedefe odaklanabiliyor.

DESI evrenin 3 boyutlu bir haritasını oluşturmak için galaksilerin hızlarını ve mesafelerini kullanıyor ve toplamda 35 milyon galaksiyi ve 2.4 milyon kuasarı inceleyecek ve haritalandıracak. Araştırmacılar, DESI’nin çıkaracağı benzersiz haritalar sayesinde evrenin zaman içinde nasıl genişlediğini ölçebileceklerini söylüyorlar.

Ama DESI’nin çıkaracağı evrenin 3 boyutlu haritası, sadece karanlık enerjiye ışık tutmakla kalmayacak. Bu harita, spektroskopik bilgilerden oluşan son derece önemli ve değerli bir veri seti de oluşturacak ve bu bilgiler başka astrofiziksel araştırma problemlerini çözmek için de kullanılabilecek.

Araştırmacılar DESI sayesinde elde edilebilecekleri veri miktarının astrofizik ve kozmoloji alanlarında şu an için sormayı bile bilmedikleri birçok sorunun ve cevabın yolunu açabileceğini belirtiyorlar.

Orijinal makale: Universe Today