Astronomi

Tuhaf Bir Güneş Sistemi Gezegen Oluşumu Teorilerini Sorgulatıyor

31 ışık yılı uzaklıktaki bir güneş sistemi, astronomların bazı gezegen türlerinin nasıl oluştuğu üzerindeki teorilerine meydan okuyor.

Bizim güneş sistemimizde bulunan Jüpiter, Satürn, Uranüs ve Neptün gibi gaz devlerinin nasıl geliştiği hakkındaki önde gelen görüşlerden biri, toz ve küçük çakıl taşı yığılımlarının zaman içinde yeterli büyüklüğe ulaşarak, hidrojen ve helyum gibi gazları yüksek miktarlarda çekebilecek hale geldiği yönünde. Ama bu türdeki gezegen gelişimleri tüm güneş sistemleri için geçerli değil gibi görünüyor.

GJ 3512 isimli yıldızı ve ona eşlik eden gezegenleri ele alalım: Bu kırmızı cüce yıldızın kütlesi bizim güneşimizin yaklaşık olarak sekizde biri kadar ve
yörüngesinde dönen iki gaz devi var. Science’da yayınlanan çalışmaya göre, bu gezegenlerden varlığı kanıtlanan daha büyük olanının kütlesi neredeyse Jüpiter’in yarısı kadar ve yıldızın yörüngesindeki dönüşünü her 214 günde bir tamamlıyor. Bu gezegenin varlığından şüphelenilen ve yıldızın daha uzağında bulunan eşlikçisiyse, görünüşe göre yıldızın etrafındaki dönüşünü yaklaşık olarak her 3.8 yılda bir tamamlıyor ve ağırlığının da en az Satürn’ün ağırlığının yarısı kadar olabileceği düşünülüyor.

Gezegenleri Oluşturan Yıldızın Gaz Ve Toz Diskinde Meydana Gelen Bir Türbülans Olabilir

Bu büyük ve gaz içerikli gezegenler, bu kadar küçük bir ana yıldızı içeren bir güneş sisteminde muhtemelen bizim güneş sistemimizdekiler gibi zaman içinde taşlı merkezler etrafında gelişmiş olamaz. Çünkü bu süreç o kadar yavaş olurdu ki, şu anda gezegenlerin bir parçası olan gazların büyük bölümü sızıp yıldızlararası uzaya karışmış olurdu. Bunun yerine, araştırmacılar yeni oluşmakta olan GJ 3512 yıldızının çevresinde dönen aşırı derecede büyük gaz ve toz diskinde meydana gelen bir türbülansın, onun gaz yönünden zengin parçalara ayrılmasına ve bunların da neticede bir araya gelerek bilim insanlarının bugün fark ettiği dev gezegenler halini almasına yol açmış olabileceği önermesinde bulunuyorlar.

Bu güneş sisteminin nadir türde bir sistem olduğu düşünülüyor: Çalışmayı yapan ekibin analizleri, bizim güneşimizin onda üçünden daha az kütleye sahip yıldızların sadece yüzde 3’ünün gaz devi gezegenlere ev sahipliği yaptığını gösteriyor. Araştırmacılara göre, çoğu durumda böyle bir yıldıza eşlik eden gezegenler daha küçük ve taş içerikli oluyor.

Orijinal makale: ScienceMag