Astronomi

Mars Turistlerinin Görmesi Gereken 8 Yer

Mars büyük yanardağları, derin kanyonları ve kraterleriyle, gelecekte oraya turist olarak gidecek insanların görmesi gereken harika yerleri içinde barındıran bir gezegen. İşte oradayken ziyaret edilebilecek o yerlerden bazıları.

Olympus Mons

Olympus Mons güneş sistemindeki en büyük yanardağ. Gezegendeki Tharsis isimli volkanik bölgede yer alan bu yanardağ, yaklaşık olarak ABD’deki Arizona eyaletinin boyutlarında. Olympus Mons 25 kilometrelik yüksekliğiyle, 8.9 kilometre yüksekliğindeki Everest Dağı’nın neredeyse üç katı yüksekliğinde.

Tharsis Yanardağları

Olympus Mons’ı incelerken Tharsis bölgesindeki diğer bazı yanardağlara da göz atmaya değer. Tharsis’de, yaklaşık 4000 kilometre genişliğindeki bir alan içinde 12 devasa yanardağ bulunuyor. Ve Olympus Mons gibi bu yanardağlar da Dünya’dakilerden çok daha büyük. Mars’ın daha zayıf olan yer çekimi kuvvetinin bu yanardağların daha yüksek olmasına olanak tanıdığı düşünülüyor. Bu yanardağlarda iki milyar yıl; yani Mars tarihinin yarısı boyunca patlamalar meydana gelmiş olabilir.

Valles Marineris

Mars sadece güneş sistemindeki en büyük yanardağa değil, aynı zamanda güneş sistemindeki en büyük kanyona da ev sahipliği yapıyor. Yaklaşık 3000 kilometre uzunluğunda olan Valles Marineris isimli kanyon, ABD’de bulunan 800 kilometre uzunluğundaki Büyük Kanyon’un yaklaşık dört katı uzunluğunda.

Kuzey Ve Güney Kutupları

Mars’ın kutuplarında buzlarla kaplı iki bölge bulunuyor. Mars’ın kuzey kutbu 2008 yılında Phoenix uzay aracıyla yakından incelendi. Güney kutbuna dair yapılan gözlemlerse gezegene gönderilen uydular yoluyla sağlandı. NASA’ya göre, Mars’ın kuzey ve güney kutuplarının yakınlarındaki bölgelerde kışın son derece soğuk havalar hakim oluyor.

Gale Krateri Ve Sharp Dağı (Aeolis Mons)

2012 yılında gezegene inen Curiosity uzay aracıyla ünlenen Gale krateri, geçmişte burada su bulunduğuna dair bolca delil barındırıyor. Curiosity
gezegene inişini takip eden haftalar içinde bir akarsu yatağına rastladı ve krater zeminindeki yolculuğu boyunca da suya dair bolca delil buldu. Uzay aracı kraterin yakınlarındaki Sharp Dağı’na da (Aeolis Mons) tırmandı ve dağın jeolojik özelliklerini inceledi.

Curiosity’nin daha da heyecan verici bulgularından biri, bölgede yaptığı kompleks organik molekül keşifleri oldu. 2018’de, bu organik maddelerin 3.5
milyar yıllık kayaların içinde keşfedildiği açıklandı. Araştırmacılar aynı zamanda, uzay aracının atmosferdeki metan gazı yoğunluğunun mevsimlere göre değişim gösterdiğini bulduğunu da açıkladı. Metan gazı mikroplar tarafından olabildiği kadar, jeolojik olaylar neticesinde de üretilebilen bir element; bu nedenle bu bulgunun yaşam işareti olup olmadığı henüz netlik kazanmış değil.

Medusae Fossae

Medusae Fossae Mars’taki en tuhaf yerlerden biri. Hatta bazı insanlar orada bir tür UFO kazasına dair deliller bulunduğunu düşünüyor. Daha muhtemel açıklamaysa, buranın ABD’nin yaklaşık beşte biri boyutlarında olan çok büyük bir volkanik tortu olduğu ve zaman içinde rüzgarların bu kayalıkları çok güzel oluşumlar haline getirdiği yönünde. Araştırmacıların Medusae Fossae’nin nasıl oluştuğunu anlamak için daha fazla çalışmaya ihtiyaçları var. Bununla birlikte, 2018’de yapılan bir çalışma, bu oluşumların 500 milyon yıllık bir süreç içinde yüzlerce kez meydana gelen çok büyük volkanik patlamalarla oluşmuş olabileceğini öne sürdü.

Hale Kraterindeki Tekrarlayan Eğim Çizgileri

Mars tekrarlayan eğim çizgileri adı verilen tuhaf özelliklere sahip ve bunlar ılık havalarda kraterlerin kenarlarında oluşma eğilimi gösteriyor. Ama bunların ne olduklarını anlamak zor. Hale kraterinde spektroskopiyle hidrasyon işaretlerinin tespit edildiği yerler bulunuyor. Yapılan araştırmalar, bunların atmosfer suları ya da kuru kum akışlarıyla oluşmuş olabileceğini gösteriyor. Ancak tekrarlayan eğim çizgilerinin gerçek doğalarını anlamak için onların yakınına gitmemiz gerekebilir.

Noctis Labyrinthus Ve Hellas Havzasındaki “Hayalet Kum Tepecikleri”

Mars, atmosferi inceldikçe suları buharlaştığı için, şu sıralarda ağırlıklı olarak rüzgarlarla şekillenen bir gezegen. Ama geçmişte orada su olduğuna dair bolca delil görebiliyoruz. İşte bunlardan biri de, Noctis Labyrinthus ve Hellas Havzasında bulunan “hayalet kum tepecikleri” bölgeleri. Araştırmacılar bu bölgelerin eskiden onlarca metre yüksekliğe sahip kum tepeciklerini barındırdığını ama sonrasında bunların lavlar veya sular nedeniyle tahrip olarak sadece temellerinin kaldığını söylüyor.

Orijinal makale: Space