Astronomi

Dünya’dan 111 Işık Yılı Uzaklıktaki Bir Gezegende Su Bulundu!

Güneş sistemimizin dışında yer alan bir gezegenin 1990’lı yıllardaki ilk keşfinden bu yana, astronomlar yıldızlarının yaşama elverişli bölgelerinde bulunan gezegenleri bulmak ve incelemek konusunda istikrarlı bir şekilde ilerleme kaydediyorlar.

Kepler Uzay Teleskobu görevinden elde edilen sonuçlar, süper Dünyaların yüzde 5 ila 20’sinin yıldızlarının yaşama elverişli bölgelerinde yer aldığını işaret ediyor. Ancak bu bolluğa rağmen, yaşama elverişli bölgelerde bulunan bu gezegenlerin sahip olduğu şartları ve atmosfer özelliklerini incelemek bu zamana kadar son derece zordu.

Ama şimdi, Montreal Üniversitesi’nden Profesör Björn Benneke liderliğinde yapılan yeni bir çalışmanın sonucunda, araştırmacılar K2-18b isimli bir
gezegenin atmosferinde su buharı tespit ettiklerini ve hatta belki sıvı su bulutları bile olabileceğini açıkladılar.

Dünya’dan yaklaşık dokuz kat daha büyük olan bu gezegen, yörüngesinde döndüğü yıldızın yaşama elverişli bölgesinde yer alıyor. Bu M tipi yıldız bizim Güneş’imizden daha küçük ve daha serin ama K2- 18b gezegeni yıldızına yakın olması nedeniyle, ondan neredeyse Dünya’nın Güneş’ten aldığı aynı toplam enerji miktarını alıyor.

Başka Gezegenlerde Yaşam Bulma Hedefi Doğrultusunda Atılmış En Büyük Adım Olarak Görülüyor

Güneş sistemimizin dışında yer alan K2-18b gezegeni ve Dünya arasındaki benzerlikler, astronomların gezegenin potansiyel olarak yağmur yağışına olanak tanıyan bir su döngüsüne sahip olabileceğini düşünmesine yol açıyor. Montreal Üniversitesi Dünya’dan 111 ışık yılı uzaklıkta yer alan K2-18 sistemine yabancı değil. K2-18b’nin varlığı da, ilk kez 2016 yılında, Spitzer Uzay Teleskobunun verileri kullanılarak Profesör Benneke ve ekibi tarafından onaylanmıştı.

Yapılan bu çalışma, nispeten daha düşük kütlelere sahip ve bu nedenle de incelemesi daha zor olan bu gezegenlerin bile, son yıllarda geliştirilen astronomi araçlarıyla incelenebileceğini gösteriyor. Astronomlar yıldızlarının yaşama elverişli bölgelerinde bulunan ve sıvı su için uygun şartlara sahip olan bu gezegenleri inceleyerek, Güneş sistemimizin ötesindeki yaşam belirtilerini direkt olarak tespit etmeye bir adım daha yaklaşıyor.
Björn Benneke, “Bu bulgu, bizim nihai hedefimiz olan başka gezegenlerde yaşam bulma ve yalnız olmadığımızı kanıtlama doğrultusunda bugüne kadar atılmış en büyük adımı temsil ediyor,” diyor.

Orijinal makale: Science Daily