Astronomi

Samanyolu’ndaki Kara Deliğe Tuhaf Bir Şeyler Oluyor

Astronomlar galaksimizin merkezindeki kara deliği 20 yıldır izliyorlar ve geçtiğimiz Mayıs ayında daha önce hiç görmedikleri bir şey gördüler.

Aslına bakarsanız, onların izledikleri Sagittarius A* isimli kara deliğin tam olarak kendisi değil; onun etrafındaki madde. Samanyolu’nun kara deliği normalden daha aktif olduğunda olay ufku daha parlak hale geliyor. Sagittarius A* genellikle bir kara delik için oldukça sakin davranıyor ama yapılan yeni çalışmaya göre bu durum Mayıs ayında değişti.

Çalışmanın başyazarı olan ve California Üniversitesi’nde bir astronom olarak görev yapan Tuan Do, kara deliğin her zaman değişken olduğunu ancak onu kızılötesi ışıkta ilk kez bu kadar parlak gördüklerini ve muhtemelen o gece gözlemlerine başlamadan evvel daha da parlak olmuş olabileceğini söylüyor.

Bugüne Kadar Ölçümlenen En Yüksek Parlaklık Seviyesinin İki Katı

Bu hipotez, astronomların 13 Mayıs’ta bölgeye odaklandıklarında, sadece azalmakta olan nispeten yüksek bir parlaklık seviyesi görmelerini temel alıyor ve bu da kara deliğin yaydığı ışığın önceden daha da parlak olduğu bir doruk noktaya ulaşmış olduğunu işaret ediyor. Çalışma, yakın zaman önce gözlemlenen bu parlaklığın, kara deliğin bugüne kadar ölçümlenen en yüksek parlaklık seviyesinin iki katına ulaştığını ortaya koyuyor.

Gözlemlerini Hawaii’deki Keck teleskoplarını kullanarak yapan araştırmacılar, kara delikteki bu parlaklığa sebep olan şeyin geçen yıl onun yakınından geçen SO-2 isimli yıldız veya 2014’te yakınından geçen G2 isimli cisim olabileceğini düşünüyorlar.

Bilim insanları daha fazla gözlem sayesinde bu devasa kara deliğin neler yaptığını anlamayı umduklarını söylüyorlar.

Orijinal makale: Live Science