Fizik

Galaksimizin Süper Kütleli Kara Deliği Neden Bu Kadar Durgun?

Galaksimizin süper kütleli kara deliği neden bu kadar durgun? Samanyolu’nun süper kütleli kara deliği esrarengiz bir şekilde durgun davranıyor, nadiren bir şeyleri yutuyor ve şimdi bu durumun sebebini biliyor olabiliriz. Galaksimizin merkezindeki manyetik alanlar, kara deliğin yutmasına
izin vermek yerine, gaz ve tozları onun yörüngesinde dönmeye yönlendiriyor olabilir.

NASA’nın Jet İtki Laboratuvarı’ndan (Jet Propulsion Laboratory) Darren Dowell ve meslektaşları, NASA’nın uçan teleskobu olarak bilinen SOFIA’da bulunan bir kamerayı, galaksinin merkezinden gelen kızılötesi ışığı incelemek için kullandılar.

Araştırmacıların gözlemlediği kızılötesi ışık galaksinin merkezindeki manyetik toz taneciklerinden yayılıyordu ve tanecikler döndükçe, yaydıkları ışık
gözlemlenebilir bir iz bırakıyordu. Bu izler, taneciklerin Samanyolu’nun kendisine benzer biçimde, bir tür spiral şeklinde dizildiğini ortaya koydu.

Manyetik Alan Maddeyi Kara Deliğin Olay Ufkundan Uzaklaştırıyor Olabilir

Galaktik merkezdeki en kuvvetli güç, Samanyolu’nun merkezinde yer alan Sagittarius A isimli süper kütleli kara deliğin çekim gücü. Her ne kadar manyetik alan bu çekim kuvvetinden daha zayıf olsa da, ekip onun yine de toz ve gazlardaki türbülansın üstesinden gelip onları gözlemledikleri spiral şekli almaya yönlendirebilecek kadar kuvvetli olduğunu buldu. Dowell, bu spiralin neticede döküntüleri kara deliğin yörüngesinde dönmek üzere oraya topladığını söylüyor.

Ama görünen o ki, manyetik alan toz ve gazları direkt olarak Sagittarius A’nın içine yönlendirmiyor. Bunun yerine, maddeyi kara deliğin olay ufkundan uzağa yönlendirerek bunları yörüngeye döküyor olabilir.

Manyetik Alanın Şekli Değişirse Sagittarius A Yeniden Beslenebilir

Araştırmacılar manyetik alanların sürekli olarak değişim gösterdiğini, bu nedenle galaksinin merkezindeki alanın şekli değişirse Sagittarius A’nın yeniden beslenebilir hale gelebileceğini söylüyor.

Bu durum Samanyolu’nu çok büyük miktarlardaki radyasyonla ve kuvvetli rüzgarlarla sarsabilir ve materyallerin galaksinin dışına püskürmesini sağlayabilir. Ama araştırmacılara göre, neyse ki Dünya galaktik merkezden yeterince uzak, dolayısıyla böyle bir durumun bizi etkileme olasılığı yok.
Bu kadar detaylı ölçümleri sadece kendi galaksimiz için yapabildiğimizden, tüm farkı yaratanın manyetik alanlar olduğunu kesin olarak onaylayamıyoruz.

Araştırmacılar bu ölçümler konusunda daha başarılı bir hale geldikçe, diğer galaksilerdeki manyetik ortamlar hakkında da daha fazla şey öğrenebileceğimizi söylüyorlar.

Orijinal makale: New Scientist