Astronomi

Güneş’in Kardeşlerini Arıyoruz

Güneş çok yalnız. O kendisine arkadaşlık etmek için sadece birçok gezegene ve asteroide sahip. Güneş’in bir çiftinin olmaması nadiren görülen bir durum çünkü Samanyolu’ndaki çoğu diğer yıldızın bir çifti var. Ama astronomlar bu yalnızlık çeken yıldızımızın uzun zamandır kayıp olan ailesini bulmak için şimdi ellerinden geleni yapıyorlar.

GALAH adı verilen bir galaktik arkeoloji araştırma projesinde görevli astronomlar, bir süredir Güneş’in kardeşlerini bulmak umuduyla yüzlerce bin
yıldıza ait spektrumu (türlerin kimyasal bir “parmak izi”) kayıt altına almak üzerinde çalışıyorlar.

Peki yıldızımız neden bu kadar “kaybolmuş” durumda? Yaklaşık 5 milyar yıl önce, o henüz bir bebekken, diğer yıldızlarla birlikte büyük bir gaz ve toz
bulutunun içinde büyüdü. Bu bulutun içindeki tüm yıldızlar aynı materyallerden oluştukları için, hepsi de ortak bir kimyasal kompozisyonu paylaşıyor ve bu nedenle de spektral parmak izleri de birbirlerine çok benzer özellikler taşıyor.

Ama zaman geçtikçe ve yıldızlar olgunlaşıp birbirinden ayrıldıkça Güneş yalnızlaştı ve yıldızlararası uzayda kendi yolculuğuna başladı. Güneş’in birlikte büyüdüğü yıldızlar hala oralarda bir yerlerdeler ama bunların tam olarak nerede olduklarını bilmiyoruz.

Şimdiki Hedef Bir Milyon Yıldızı İncelemek

İşte bu nedenle, GALAH astronomları Avustralya’daki Avustralya Astronomik Gözlemevi’nde (AAO) bulunan HERMES isimli spektrografı kullanarak 342.682 yıldızın spektrumunu topladılar ve bu gözlemsel verileri herkesin özgürce inceleyebilmesi için halka sundular.

Projenin lideri olan bilim insanı Gayandhi De Silva, “Bu veriler, Güneş’in içinde doğduğu küme ve onun kardeşleri de dahil olmak üzere, galaksinin ilk yıldız kümeleri gibi keşiflerin yapılmasına olanak tanıyacak. Daha önce Dünya’nın hiçbir yerinde böyle bir veri seti toplanmadı,” şeklinde konuşuyor.

Araştırmacılar, bir yıldızın spektrumuna bakıldığında, onun tam olarak hangi elementleri içerdiğinin ve bunların ne miktarda olduğunun görülebildiğini söylüyorlar. Ve her yıldız bu anlamda birbirinden farklı olsa da, aynı küme içinde doğan yıldızlar aynı kimyasal parmak izlerine sahip oluyorlar.

Araştırmacıların şimdiki hedefiyse, sadece Güneş’in kardeşlerini bulmak için değil, aynı zamanda da var olan yıldızların çeşitliliğini ve Samanyolu’nun nasıl bir evrim geçirdiğini ortaya koymak için 1 milyon yıldızı incelemek.

Orijinal makale: HowStuffWorks