Astronomi

Evrendeki En Büyük Kara Delikler Bir Anda Oluştu

Evrendeki en büyük kara delikler bir anda oluştu. Yaklaşık 13 milyar yıl önce, evren henüz başlangıç aşamasındayken, kozmos bir anda, her yerde süper kütleli kara delikler üretti.

Astronomlar hala kuasarları inceleyerek evrenin bu başlangıç zamanlarına göz atabiliyorlar. Ancak kuasarların varlıkları bir sorun oluşturuyor. Birçok kuasar evrenin ilk 800 milyon yılında oluşmuş gibi görünüyor; yani herhangi bir yıldızın kendi kütlesi nedeniyle çöküp, süpernova patlamasıyla bir kara delik oluşturabilecek kadar büyük veya yaşlı hale gelebilmesinden çok önce.

Peki bu durumda bu eski kara delikler nereden geliyor? Popüler bir teoriye göre, bunun için gerekli olan tek şey bol miktarda gaz olabilir.

Bir Bilgisayar Modellemesi Kullanıldı

The Astrophysical Journal Letters’da yayınlanan yeni bir çalışmada, araştırmacılar evrenin ilk başlangıç zamanlarındaki bazı kara deliklerin devasa
miktarlarda gaz toplayarak bir bulut oluşturmuş olabileceğini göstermek için bir bilgisayar modellemesi kullandılar. Bunun neticesinde, birkaç yüz milyon yıl içinde, yeterli büyüklüğe ulaşmış olan böyle bir bulutun bir süpernovaya gerek kalmadan kendi kütlesiyle çökebileceğini ve küçük bir kara delik yaratabileceğini buldular.

Bu kuramsal objeler doğrudan çöküşlü kara delikler (DCBH) olarak biliniyor. Ve bunların en belirleyici özelliklerinden birisi de, evrenin ilk başlangıç
dönemindeki çok kısa bir süre zarfında çok, çok hızlı bir şekilde oluşmuş olmaları gerektiği.

150 Milyon Yıllık Bir Süreç İçinde Oluştukları Düşünülüyor

Araştırmacılar bu kara deliklerin oluşmasının sadece evrenin hayatının ilk 800 milyon yılı içindeki 150 milyon yıllık bir süreç içinde mümkün olduğunu ve sonrasında bunların çok hızlı bir şekilde büyüklerini belirtiyorlar. Bundan sonraki süreçte uzayın kalabalıklaştığına ve gaz toplama sürecinin gerçekleşmesine olanak tanımayacak kadar çok yıldız ve diğer kara deliklerle dolduğuna dikkat çeken araştırmacılara göre, Büyük Patlamanın sonrasındaki 1 milyar yıl içinde, evrende çoktan bolca geri plan radyasyonu ortaya çıkmış olabilir ve bu da süper kütleli bir kara deliğin emecek yeterli miktarda gaz bulmasını ve büyümesine devam etmesini zorlaştırmış olabilir.

Araştırmacılar bu 150 yıllık süreçten sonra yeni süper kütleli kara deliklerin üretilmediğini düşündüklerini ve bunun evrendeki belirli bir kütle ve parlaklık seviyesinin üzerinde olan kara deliklerin sayısındaki keskin düşüşün nedenini açıkladığını söylüyorlar.

Orijinal makale: Live Science