Astronomi

Dünya Başka Gezegenlerdeki Olası Yaşama Dair İpuçları Barındırıyor Olabilir

Son yıllarda, başka gezegenlerde yaşam olması fikri giderek daha az ihtimal dışı hale gelmeye başladı. 27 Haziran’da, NASA metan göllerine ve buzla kaplı bir okyanusa ev sahipliği yapan Satürn’ün uydusu Titan’a bir araç göndereceğini açıkladı.

Dünya’da, bilim insanları başka gezegenler gibi tamamen farklı ortamlarda yaşamın nasıl var olabileceğini öğrenmek için, ağır koşullara sahip çevrelerde incelemeler yapıyorlar. Washington Üniversitesi’nde görevli bir ekip, donma seviyesinin bile altındaki sıcaklık seviyelerinde sıvı halde kalacak kadar yüksek tuz içeriğine sahip suları barındıran hapsolmuş sediment katmanlarında bulunan mikropları araştırmaktalar. Bu bölgeler Mars ya da Güneş’ten daha uzak gezegenlerdeki ortamlarla benzer özellikler taşıyor olabilir.

Araştırmacılar Washington’da düzenlenen AbSciCon toplantısında, Alaska’da on binlerce yıl boyunca izole kalmış bir sediment katmanından alınan tuzlu su örneklerinin gelişim gösteren bir bakteri topluluğu içerdiğini gösteren DNA dizileme ve diğer ilgili sonuçların sunumunu yaptılar. Bu yaşam formları deniz buzlarında ve buzullardan akan tuzlu sularda bulunan canlılarla benzer özellikler taşıyor ancak kendilerine has bazı özellikleri de var.

Sular Neredeyse 50 Bin Yıllık

Çalışmanın başyazarı Zachary Cooper, “Neredeyse 50.000 yıl boyunca kutup bölgesindeki donmuş kara parçalarının içinde hapsolmuş son derece eski deniz suyunu inceledik ve bu bakteri topluluklarının nasıl bir evrim geçirdiğini görmek istedik,” diyor.

Kuzey Buz Denizi’ndeki mikrobiyal hayatı araştıran Jody Deming, bu bölgedeki su sıcaklıklarının sadece sıfırın altında olmakla kalmadığını, aynı zamanda da bu suların çok yüksek derecede tuz konsantrasyonuna sahip olduğunu belirtiyor. 2017 ve 2018 senelerinin ilkbahar aylarında toplanan örneklerde, sağlıklı bakteri topluluklarına ve onların virüslerine ait genler bulunuyor.

Cooper, “Bu çok eskiden kalma ve çok derinlerdeki sediment katmanlarına gömülmüş haldeki tuzlu sularda virüsleriyle birlikte evrim geçiren çok güçlü ve dirençli mikrobiyal bir topluluk olduğunu yeni keşfediyoruz,” şeklinde konuşuyor.

Bilim insanları Dünya yüzünde bulunan aşırı koşullara sahip ortamların başka gezegenlerdeki okyanuslara ve buzullara benzeyebileceğine inanıyorlar. Mars geçmişte bir okyanusa ev sahipliği yaptı ve bizim güneş sistemimiz de diğer gezegenlerde ve buzlu uydularda bulunan en azından yarım düzine okyanusu bünyesinde barındırıyor. NASA’nın inceleyeceği Satürn’ün uydusu Titan, çeşitli formlardaki buzlar yönünden zengin özelliklere sahip.

Araştırmacılar Dünya’daki donmuş ortamlarda bulunan yaşamı incelemenin, kendilerini Dünya dışında ne tür bir yaşamla karşılaşabilecekleri ve bunları nasıl tespit edebilecekleri konusunda hazırlıklı hale getirebileceğini düşünüyorlar.

Orijinal makale: Science Daily