Biyoloji

Bu Mantar Tam Bir Altın Avcısı!

Bu mantar tam bir altın avcısı. Bilim insanlarının yeni yaptığı bir keşfe göre, dünya genelinde var olan pembe renkteki bir mantar türü, toprak altında kalan ipliksi uzantılarında altın parçacıkları biriktiriyor.

Araştırmacılar Fusarium oxysporum adı verilen bu mantarın, aynı zamanda üzerinde topladığı altın sayesinde diğer mantarlardan daha hızlı bir şekilde yayılıyor ve daha fazla büyüyor gibi göründüğünü söylüyorlar.

Avustralya’nın batı bölgesinden elde edilen Fusarium oxysporum mantarları üzerinde yaptıkları incelemelerde taramalı elektron mikroskobu kullanan bilim insanları, mantarların ipliksi uzantılarında bol miktarda çok küçük boyutlarda olan altın parçacıkları bulunduğunu gördü. Nature Communications’da yayınlanan çalışmaya göre, mantar altını yer altındaki minerallerle yaptığı kimyasal tepkimeler yoluyla topluyor. Mantar önce oksidasyonla altın parçacıklarının çözünmesini sağlıyor, sonra da çözünen altının uzantıları etrafında katılaşmasını sağlamak için başka bir kimyasal üretiyor.

Altın Madenciliğinde Kullanılabilir

Araştırmacılar mantarın altını nasıl tespit ettiğinin ve altının mantara sağlıyor gibi göründüğü hızlı yayılma ve diğerlerinden daha fazla büyüme gibi faydalardaki mekanizmaların nasıl işlediğinin henüz bilinmediğini söylüyor. Bu çalışmanın, bir mantarın yer altındaki altını toprak yüzeyine çekmekte ve altın rezervlerinin yerlerini tespit etmekte rol oynayabileceğinin ilk kanıtı olduğunu belirten araştırmacılar, yer altındaki altın yataklarını mantarlar veya ağaçlardaki izler yoluyla tespit etmenin hem sondaj yönteminden daha ucuz hem de çevreye daha az zararlı olacağının altını çiziyor.