Biyoloji

Bağırsaklarımızdaki Performans Arttırıcı Bakteriler

koşu yapan atletler

Yeni bir çalışma atletlerin mikrobiyomunda egzersiz kapasitesini arttırmaya yarayan bir tür bakteri tanımladı.  Veillonella cinsi bu bakteri sedanter yaşayan insanların bağırsağında bulunmuyor.

Joslin Diabetes Center araştırmacıları, Veillonella’nın egzersiz sonrası açığa çıkan laktik asidi metabolize ettiğini ve kısa zincirli yağ asidi olan propiyonata çevirdiğini buldular.  İnsan vücudu bu propiyonatı egzersiz kapasitesini arttırmak için kullanıyor. Çalışmanın sonuçları Nature Medicine’da yayınlandı.

“Artmış egzersiz kapaistesine sahip olmak genel sağlık için güçlü bir belirteç ve kardiyovasküler hastalıklar ya da diyabete karşı koruyucu.” diyor Aleksander D. Kostic. “Bizim öngördüğümüz, insanların verimli egzersiz yeteneklerini arttıracak ve böylece onları diyabetin de dahil olduğu kronik hastalıklardan koruyacak bir probiyotik takviyedir.”

Çalışma 2015’te Boston maraton koşucularının dışkı örnekleriyle başladı. Jonathan Scheiman, maratondan bir hafta önce ve bir hafta sonra olacak şekilde örnekler topladı. Ayrıca sedanter yaşayan kişilerin de örneklerini aldı. Örnekleri bakteri analizini yapması için Dr Kostic’e getirdi.

“Dikkatimizi anında çeken şeylerden biri koşucularda maratondan sonra belirgin bir şekilde artmış olan bu tek organizma, Veillonella’ydı. Genel olarak, maraton koşucularında sedanter yaşayanlara göre de daha fazla miktarda bulunuyor.”

Fare modellerinde, Veillonella takviyesi aldıktan sonra koşu yeteneklerinin belirgin bir şekilde arttığını gören araştırmacılar gelişmiş egzersiz kapasitesiyle olan bağlantıyı doğruladılar. Ardından, nasıl çalıştığını çözmek istediler.

“Veillonella’nın detaylarına baktığımızda, bulduğumuz şey, neredeyse benzersiz bir şekilde insan mikrobiyomunda tek karbon kaynağı olarak laktat ya da laktik asidi kullanması.”

Laktik asit egzersizden sonra kaslar tarafından üretilir ve Veillonella bu egzersiz ürününü ana besin kaynağı olarak kullanabilir.

“İlk düşündüğümüz laktatı metabolik bir lavabo gibi çalışarak sistemden atmasıydı çünkü laktat kaslarda biriktikçe yorgunluk yapıyor. Egzersiz fizyolojisi alanındaki araştırmacılara göreyse laktatın kaslarda biriktikçe yorgunluk yaptığı fikri doğru değil.  Bu da mekanizmayı yeniden düşünmemize sebep oldu.”

Dr Kostic ve ekibi meta-genomik bir çalışma yaptılar, yani hangi olayın Veillonella tarafından tetiklendiğini belirlemek için mikrobiyomdaki tüm organizmaların genetiğini izlediler. Laktik asidin propiyonata dönüşümünü sağlayan enzimlerin egzersiz sonrası bolca bulunduğunu kaydettiler.

“Belki de soru laktik asidin temizlenmesi değil, propiyonatın üretilmesidir.” diyor Dr Kostic. “Propiyonat eklemenin (enema yoluyla)  artmış koşu kabiliyeti fenotipi için yeterli olup olmadığını test etmek için farelerde birkaç deney yaptık. Ve oldu.”

Bağırsaklarımızda bulunan bakteri kolonilerinin sağlığımıza etkisi büyük. Egzersiz sağlıklı yaşam tarzının önemli bir parçası özellikle tip 2 diyabet gibi hastalıkları önlemek için. Metabolik bozukluğu olan birçok insan faydasını görebilecek seviyede egzersiz yapamıyor. Veillonella içeren probiyotik kapsül kullanarak mikrobiyomlarına takviye yapılması etkili egzersiz için gerekli olan desteği sağlayabilir.

“Mikrobiyom çok güçlü bir metabolik makine.” diyor Dr Kostic. İnsan ve mikroplar arasındaki simbiyozu direkt olarak gösteren ilk çalışmalardan biri.

“Çok açık ki bu pozitif geri bildirim döngüsü yaratıyor. Konak mikrobun iyiliği için bir şeyler üretiyor. Sonra da mikrop konağın yararı için bir şeyler oluşturuyor. Bu, mikrobiyomun insan konakta simbiyotik varlık haline gelmesinin yollarını nasıl geliştirdiğinin önemli bir örneği.”

Kaynak: Medical Xpress