Fizik

Güneş Atmosferindeki Madde Nasıl Davranıyor?

Güneş atmosferindeki madde nasıl davranıyor? İrlanda ve Fransa’dan bilim insanları, maddenin Güneş’in atmosferindeki ağır koşullar altında nasıl davrandığıyla ilgili çok önemli yeni bir bulguyu açıkladılar. Bilim insanları henüz pek de iyi anlaşılabilmiş olmayan “maddenin dördüncü
hali” hakkında daha fazla bilgi edinmek için büyük radyo teleskoplarını ve NASA’ya ait bir uzay aracındaki ultraviyole kameraları kullandılar. Plazma olarak bilinen bu madde, Dünya’da güvenli, temiz ve etkili nükleer enerji jeneratörleri geliştirmenin yolu olabilir.

Evrenin büyük bölümü ve Güneş plazmadan oluşuyor ve buna rağmen plazma hala gizemini korumayı sürdürüyor. Bunun en büyük sebebi, plazmanın Dünya’nın doğal şartlarında çok az bulunuyor olmasının onu inceleyebilmeyi zorlaştırması. İnceleme yapılması amacıyla Dünya’da oluşturulan özel laboratuvarlar uzaydaki bu ağır ve zorlu şartların var olduğu ortamı canlandırıyor ama Güneş plazmanın nasıl davrandığını incelemek için tamamen doğal bir laboratuvar ortamı sağlıyor.

İlk Kez Görüntülendi

Nature Communications’da yayınlanan ve uluslararası bir iş birliğiyle yapılan bu yeni çalışmanın lideri olan Dr. Eoin Carley, “Güneş’in atmosferinde plazma ısısının 1 milyon dereceyi aştığı ve ışık hızına yakın bir hızda hareket eden parçacıkların bulunduğu bir ortam var. Bu parçacıklar radyo dalga boylarında parladıkları için, plazmaların tam olarak nasıl davrandıklarını büyük radyo teleskoplarıyla gözlemleyebildik,” diyor.

Paris Gözlemevi’nde görevli bilim insanlarıyla birlikte çalıştıklarını ve Fransa, Nançay’da bulunan büyük bir radyo teleskobuyla Güneş’i gözlemlediklerini söyleyen Dr. Carley ve meslektaşları, NASA’nın uzayda bulunan Solar Dynamics Observatory isimli uzay aracındaki ultraviyole kameraları da kullandılar ve Güneş’teki plazmanın sıklıkla, tıpkı bir deniz feneri gibi yanıp sönen radyo dalgaları yayabildiğini gösterdiler. Dr. Carley, “Bu faaliyetten on yıllardır haberdardık ama uzayda ve Dünya’da bulunan ekipmanları kullanmamız sayesinde, bunu ilk kez görüntülemeyi ve plazmaların Güneş ortamında nasıl kararsız ve istikrarsız bir hale geldiklerini görmeyi başardık,” şeklinde konuşuyor.

Çalışmalar Devam Ediyor

Güneş’teki plazmaların nasıl davrandıklarını incelemek, onların Dünya’daki davranışlarıyla bir kıyaslama yapmaya olanak tanıyor. Dünya’da şu anda manyetik hapislemeli füzyon reaktörleri yapmak için büyük bir çaba harcanıyor. Araştırmacılara göre, plazmaların Güneş’te nasıl kararsız hale geldikleri hakkında bilgi edinmek, şu anda Dünya’da enerji için kullanılmakta olan reaktörlerden çok daha güvenli, temiz ve etkili olan bu nükleer enerji jeneratörlerini geliştirmek üzerinde fayda sağlayabilir.

Dr. Carley, Güneş’teki plazma fiziği hakkında daha fazla bilgi edinmek için Fransız bilim insanlarıyla olan çalışmalarının devam ettiğini söylüyor.

Orijinal makale: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190524094320.htm