Astronomi

Evren Her Bir Kütle Çekim Dalgasını “Hatırlıyor” Olabilir!

Evren her bir kütle çekim dalgasını “hatırlıyor” olabilir. Physical Review D.’de yayınlanan kuramsal bir makalenin ileri sürdüğü fikre göre, evren aradan uzun bir zaman geçmiş olsa bile gelip geçen tüm kütle çekim dalgalarını “hatırlıyor” olabilir.

İnsanlığın kütle çekim dalgalarını tespit edebilmeyi başarmasının üstünden sadece birkaç yıl geçti. Ve bu dalgaların geçişi çok hızlı bir şekilde gerçekleşiyor. Ama makalenin yazarları, bu dalgaların geçtikleri bölgeyi hafifçe değişmiş bir halde bırakabileceklerini ve arkalarında geçişlerine dair bir tür anı kalmasına neden olabileceklerini gösterdiler.

Araştırmacılara göre, kütle çekim dalgalarının neden olduğu bu değişimler kendilerinden bile daha zayıf ve belirsiz olsa da, bunlar kalıcı sonuçlar yaratabilir. Bu doğrultuda, nesnelerin yerleri az da olsa kayabilir. Uzayda sürüklenmekte olan parçacıkların konumları değişebilir ve hatta zaman bile biraz şaşabilir ve kısa bir süreliğine de olsa dünyanın farklı bölgelerinde farklı hızlarda akabilir.

Anılar Kütle Çekim Dalgası Dedektörlerindeki Aynalar Yoluyla Tespit Edilebilir

Bu değişimlerin son derece küçük olabileceklerini ve bilim insanlarının bunları tespit etmekte zorlanabileceklerini belirten araştırmacılara göre, evrenin bu anılarını tespit edebilmenin bazı yolları da bulunuyor. İşte bu yollardan birisi de, kütle çekim dalgası dedektörlerinde bulunan aynalarda kaymalar olup olmadığına bakmak.

Kütle çekim dalgaları, kara delikler ve nötron yıldızlarının uzayın çok uzak bölgelerinde çarpışması gibi büyük çaplı olaylar neticesinde meydana geliyor. Ama bu dalgalar Dünya’ya ulaştıkları sırada zorlukla fark edilebilir halde oluyorlar. Bunların uzun vadeli etkileriyse, daha bile zor fark edilir durumda oluyor.

Bu dedektörlerdeki aynalar düzenli olarak ve son derece hassas bir şekilde ölçümleniyor ve araştırmacıların düşüncesine göre, kütle çekim dalgalarının aynalarda neden olduğu kaymalar, zaman içinde araştırmacıların onları tespit etmesine olanak tanıyacak kadar belirgin bir hale gelebilir. Bu düşünceden yola çıkan araştırmacılar, gelip geçen her bir dalgayla birlikte zaman içinde aynalarda ne miktarda kayma meydana gelmesi gerektiğini tahmin eden matematiksel bir model buldular.

Bir Diğer Yol Da Atomik Saatleri Kullanmak

İnsanların kütle çekim dalgalarının yaptığı uzun vadeli etkileri tespit etmesini sağlayabilecek bir diğer yol da atomik saatleri kullanmak olabilir. Araştırmacılara göre, birbirlerinden belirli bir uzaklıkta konumlandırılacak iki atomik saat, zaman genişlemesi konusunda yaptığı etkiler de dahil olmak üzere, bir kütle çekim dalgasını birbirinden farklı deneyimleyebilir: Zaman bir saat için diğerinden daha yavaş akacağından, bir dalganın geçişinin sonrasında iki saatin ölçümleri arasında meydana gelecek çok küçük farklılıklar, evrenin o bölgesinde bir dalga konusunda var olan anıyı açığa çıkarabilir. Bu kuramsal makale, bilim insanlarına kütle çekim dalgalarını incelemek için ilgi çekici yeni bir yol sunuyor.