Biyoloji Teknoloji

Bu Oyun Alzheimer Riskini Tespit Ediyor

oyun

East Anglia Üniversitesi tarafından yapılan bir çalışmaya göre, Sea Hero Quest isimli özel olarak tasarlanmış bir cep telefonu oyunu Alzheimer hastalığını geliştirme riski taşıyan insanları tespit edebiliyor.

Araştırmacıların demans hastalığını daha iyi anlamasını sağlamaya yardımcı olması için özel olarak tasarlanan ve şu ana kadar dünya genelinde 4.3 milyon insan tarafından indirilen ve oynanan oyunda, araştırmacılar oyuncuların adalar ve buz dağlarının oluşturduğu labirentlerde ilerlerken harcadıkları her 0.5 saniyelik zamanı bilimsel verilere dönüştürebiliyorlar.

Oyun verilerini inceleyen araştırma ekibi, genetik olarak Alzheimer’a yatkınlığı bulunan kişilerin ve bu yatkınlığa sahip olmayanların oyunu nasıl oynadıklarını karşılaştırdı. PNAS’de yayınlanan çalışmanın sonuçları, genetik olarak Alzheimer hastalığını geliştirme tehlikesi bulunan insanların, oyunun belirli seviyelerinde olmayanlardan ayırt edilebileceğini gösterdi.

Standart Bir Hafıza Testi Riskli Ve Risksiz Grupları Ayırt Edemiyor

Çalışmada elde edilen bulgular büyük önem taşıyor çünkü standart bir hafıza ve düşünme testi riskli ve risksiz grupları birbirinden ayırt edemiyor.

Ekip İngiltere’de yaşayan, gelecek on yıl içinde Alzheimer geliştirmeye en açık ve savunmasız yaş grubu olan 50 ve 75 yaş aralığındaki 27.108 kişinin oyun verilerini inceledi. Ardından bu kıyaslama verilerini laboratuvarda genetik teste tabi tutulan 60 kişilik daha küçük bir grubun verileriyle karşılaştırdı.

Laboratuvar grubundaki 31 gönüllü katılımcı Alzheimer hastalığıyla ilişkili olduğu bilinen APOE4 geni taşıyıcısı, 29 katılımcıysa değildi. İki laboratuvar grubu da yaş, cinsiyet, eğitim ve uyruk açısından kıyaslama grubuyla uyumluydu.

APOE4 Geni Taşıyanların Mekansal Navigasyon Performansları Daha Kötü

Araştırmacılar çalışmaları sonucunda, APOE4 geni taşıyan ve genetik olarak yüksek risk grubunda olan insanların mekansal navigasyon üzerindeki performanslarının daha kötü olduğunu ve bu insanların hedefledikleri noktalara ulaşmak için pek de verimli olmayan rotalar seçtiklerini buldular.

Bunun son derece önemli bir bulgu olduğunu çünkü bu insanların hiçbir hafıza sorunu yaşamadığını söyleyen araştırmacılar, APOE4 genini taşımayanlarınsa oyunun referans puanını oluşturan 27.000 kişiyle yaklaşık olarak aynı mesafeyi kat ettiklerini buldu. Bulgular, performanslar arasındaki farkın, özellikle yön belirlemek için var olan alanların büyük ve geniş olduğu zamanlarda belirgin bir hal aldığını ortaya koydu.

Üç Milyon Oyuncunun Verisi 1700 Yıllık Laboratuvar Araştırmasına Eşit Değerde

Sea Hero Quest uygulamasından elde edilen veriler konu üzerindeki araştırmalar için hayati önem taşıyor. Çünkü oyunun oynandığı her iki dakikadan elde edilen veriler laboratuvarda yapılan beş saatlik araştırmaya denk geliyor ve dünya çapında üç milyon oyuncuya sahip olmak da, laboratuvarda 1700 yılı aşkın bir zaman zarfında yapılacak araştırmaya eşit değerde.

Araştırmacılar bu kadar büyük bir veri kaynağını demansa neden olan hastalıkların erken ve doğru bir şekilde tespitinin geliştirilmesi için kullanmanın, konu üzerindeki araştırmalar ve tedavi yöntemlerinde kökten bir değişim yaratabileceğini söylüyorlar.

Kaynak: