Astronomi Biyoloji (Haber)

Mars’ta Yaşam Var Mıydı?

Mars

Mars’ta yaşam var mıydı? Mars’ın yaşam gelişmesine neden olması gereken organik moleküllerle dolu olduğu ortaya çıktı. NASA’nın Curiosity keşif aracının yaptığı incelemeler üzerinde yapılan iki çalışma sonucunda, yaz mevsiminde metan gazının yerden yukarı doğru sızdığı ve 3.5 milyar yıl boyunca kompleks organik moleküllerin toprakta korunmuş olduğu bilgisine ulaşıldı.

Karbon içeren çoğu molekül organik olarak sınıflandırılıyor ve Mars’ta daha önce de bazı organik moleküller bulunmuştu, ancak bunların hiçbiri şimdi Curiosity’nin kurumuş bir göl yatağında buldukları kadar kompleks değildi.

Moleküller Canlı Organizmalardan Ortaya Çıkmış Olabilir

Bu moleküller Mars’a meteorlarla ulaşmış ya da volkanik süreçlerle meydana gelmiş olabilir ama canlı organizmalardan ortaya çıkmış olmaları ihtimali de mevcut. Ve canlılardan ortaya çıkmış olmasalar bile, bunlar çok eski zamanlarda Mars’ta bulunan mikroplara gıda olma görevi görmüş olabilirler. Bu moleküllerin bu kadar uzun zamandır korunmuş olması, eğer herhangi bir zamanda gerçekten de var oldularsa, bu mikropların da benzer şekilde korunmuş ve bulunabilecek durumda olduğu anlamına gelebilir.

Bu organik molekülleri keşfeden ekibin önderliğini yapan Jennifer Eigenbrode, organik moleküller ve yaşam arasında bir bağlantı olabileceğinden, bu moleküllerin nerede olduklarını ve nasıl korunduklarını anlamanın Mars’ta yaşam arayışının nasıl yapılacağını bulmak üzerinde son derece önemli olduğunu söylüyor.

Metan Gazı Miktarı Yazın Artıyor

NASA’nın bir diğer ekibi de, Curiosity’yi Kızıl Gezegen’in atmosferinde bulunan daha basit bir organik molekül olan metan gazını incelemek için kullandı. Mars’ta metan gazının var olduğu önceden de biliniyordu ancak miktarının ne zaman ve nerede iyice artış gösterdiği rastlantısal olarak gerçekleşiyor gibi görünüyordu. Ekibin yaptığı çalışma sonucundaysa, bu durumun mevsimsel bir döngüsü olduğu ve yaz mevsiminde Mars semalarında daha fazla metan gazı bulunduğu bulgusuna ulaşıldı.

Bu döngülerin metan gazının nereden geldiğini anlamak konusunda kendilerine yardımcı olabileceğini belirten NASA araştırmacılarına göre, metan gazı miktarında gözlemlenen bu dalgalanmalar en iyi şu modele uyuyor: Mars’taki metan gazı yerin derinliklerinden geliyor ve gözenekler ve yarıklardan geçerek yüzeye ulaşıyor. Hava soğuk olduğunda metan yüzeydeki toz toprağa tutunuyor ve ortam ısısında meydana gelen birkaç derecelik bir değişiklik onun serbest kalmasını ve atmosfere ulaşmasını sağlıyor.

Metan Gazı Ve Organik Maddeler Birbirleriyle İlişkili Olabilir

Yerin altındaki metan gazının oraya nasıl geldiğiyse hala bilinmiyor. Metanın ve diğer organik maddelerin birbirleriyle ilişkili olması bile mümkün. Eigenbrode, “Yerin derinliklerinde var olan organik maddeler çeşitli süreçlerden geçip yüzeye çıkan metan gazını oluşturuyor olabilir,” diyor ve bu süreçleri gerçekleştiren organizmaların; dolayısıyla Mars’ta yaşamın var olup olmadığı sorusunun akıllardaki yerini koruduğunu söylüyor.

Daha kompleks organik maddelerde olduğu gibi, metan gazı da hem biyolojik hem de jeolojik olarak üretilebiliyor ve dünyada bile ikisi arasındaki farkı anlamak neredeyse imkansız. Mars’taki bu organik molekülleri üretebilecek biyolojik olmayan süreçlere dair upuzun bir liste var. Ama yaşam henüz bu listeden çıkarılmış değil.

New Scientist