Biyoloji (Haber) Tarih

Diş Ağrısı 2 Milyon Yıl Önce Can Almış Olabilir

diş

Diş ağrısı 2 milyon yıl önce can almış olabilir. Bu çok acı vermiş olmalı. İki milyon yıl önce, eski insanlardan biri ağzının ön tarafındaki geçmek bilmez ağrı nedeniyle muhtemelen yatağında dönüp durdu ve bir türlü uykuya dalamadı. Dişleri o kadar aşınmıştı ki, kök kanalları ortaya çıkmıştı. Ve üst ön dişlerinin yukarısında en az bir tane diş apsesi vardı.

Elbette ki o zamanlarda bu acıyı dindirebilecek diş hekimleri yoktu. Ve bu kişinin neticede apsenin neden olduğu kan zehirlenmesinden ölmüş olması da mümkün.

Bu üzücü olay, 1969 yılında Güney Afrika’da keşfedilen ve SK 847 adı verilen nadir bir tür insansı örneği üzerinde yapılan yeni bir inceleme sonucunda ortaya çıktı. İngiltere’de bulunan Liverpool John Moores Üniversitesi’nde görev yapan araştırmacılar, kısa süre önce Afrika’nın güneyinden yaklaşık 20 eski insan çenesi fosilini incelediler ve bunlardan birinde bir diş apsesinin nadir görülen bir örneğine rastladılar.

Homo Türünde Keşfedilen En Eski Diş Apsesi Bulgusu

Buna yakın zamanlarda Avrupa bölgesinde yaşamış ve apse benzeri oluşumların işaretlerini taşıyan diğer bir çene kemiği var olsa da, bu yeni bulgu Homotüründe keşfedilen en eski diş apsesi bulgusu olabilir.

Apseye bu kişinin dişlerine hücum eden bakterilerin neden olduğu ve hem sert ve çiğ gıdalar tüketmek sebebiyle dişlerin aşınmış durumda olmasının hem de gıda tüketiminin hijyenik şartlarda gerçekleşmemesinin bakterileri ağza taşımış olabileceği düşünülüyor.

Araştırmacılar SK 847’nin üzerinde daha önceden de incelemeler yapıldığını ancak anatomistlerin genellikle tüm diş sorunlarını belirlemek üzerinde çalışmamaları nedeniyle apse kanıtının muhtemelen gözden kaçmış olabileceğini belirtiyorlar.