Astronomi Biyoloji

NASA’dan İkizler Araştırması: Uzaydayken Vücutta Neler Oluyor?

uzay

NASA’dan ikizler araştırması: Uzaydayken vücutta neler oluyor? Bir NASA astronotu olan Scott Kelly uzayda bir yıl zaman geçirdi ve dünyaya biraz değişmiş bir adam olarak döndü; en azından kendisi Uluslararası Uzay İstasyonu’ndayken dünyada bulunan ikiz erkek kardeşi Mark’a kıyasla. Mart 2015 ve Mart 2016 yılları arasında ikiz kardeşler üzerinde yapılan bu deney, astronotların Mars veya daha uzağa yapacakları yıllar boyu sürecek seyahatlerin planlanmasına yardımcı olacak.

Kendisi de NASA’nın eski bir astronotu olan Mark ve ikiz kardeşi Scott, bir yıl süren uçuşun öncesinde, devamı sırasında ve sonrasında NASA’da görevli bilim insanlarına kan, idrar ve dışkı örnekleri verdiler. Scott’ın örnekleri, başka astronotları Uluslararası Uzay İstasyonu’ndan gezegenimize getiren Soyuz kapsülleriyle dünyaya taşındı.

Uzay Radyasyonu Telomerleri Uzatıyor Olabilir

İkizine kıyasla Scott’ın DNA’sında bazı değişiklikler olduğu görüldü. Kromozomların uçlarında onları korumak amacıyla var olan ve bizler yaşlandıkça genellikle kısalan telomerler, Scott’ın vücudunda uzayda geçirdiği 340 gün içinde uzadı. Bu durumun uzay radyasyonuna maruz kalmak dolayısıyla gerçekleşmiş olabileceğini söyleyen NASA araştırmacılarına göre, Scott’ın telomerleri dünyaya dönmesini takip eden iki gün içinde hızla kısaldı ve birkaç ay içindeyse uçuş öncesinde oldukları boyutlara ulaştı.

İkizler arasındaki büyük bir farklılıksa idrarlarında görüldü. İkisinin de metabolitleri (metabolik süreçler sonucunda ortaya çıkan ürünler) kan plazmalarında birbirine benzer durumdaydı ama uzay uçuşu sırasında 32 idrar metaboliti ciddi anlamda değişime uğradı.

Diğer yandan, ikizlerin dışkı örneklerinin benzer mikrobiyal toplulukları koruduğu görüldü. Mark’ın dışkı örneğindeki mikrobiyom, Scott’ın uçuş öncesi ve sonrası arasındaki süreçte sahip olduğu mikrobiyomdan daha çeşitliydi ancak bu değişiklikler önemli ölçüde değildi.

Bağışıklık Sistemleri Grip Aşısına Benzer Tepkiler Verdi

NASA aynı zamanda, grip aşısı yapıldığında Scott ve Mark’ın bağışıklık sistemlerinin benzer tepkiler verdiklerini de gördü ve bu bulgu, gelecekte ihtiyaç duyulması halinde, aşıların uzayda da beklenilen şekilde işlev göstermesi gerektiği anlamını taşıyordu.

Düşük yer çekimli bir ortamda yaşamanın ve uzay radyasyonuna maruz kalmanın uzun vadedeki etkilerini anlamaya yeni yeni başlıyoruz. Ve yapılan bu çalışma konu hakkındaki bilgimizi genişletmeye yardımcı olsa da, sadece bir astronotu temel aldığı da göz önünde bulundurulmalı.

NASA’da görevli bilim insanları, ikizler üzerinde yapılan bu çalışmanın insan vücudunun bir uzay uçuşu ortamına nasıl uyum sağladığını ve moleküler düzeyde ne kadar dirençli ve sağlam olduğunu gösterdiğini söylüyor ve vücuttaki moleküler değişimlere ve astronotların sağlıklarını ve performanslarını nasıl öngörebileceklerine odaklanan araştırmaların devam edeceğini belirtiyor.