Biyoloji

Domuz Beyinleri Ölümden Sonra Kısmen Hayata Döndürüldü: Peki Bu Ne Anlama Geliyor?

Domuz beyinleri ölümden sonra kısmen hayata döndürüldü. Peki bu ne anlama geliyor? Öldürülmüş domuzların beyinleri ölümlerinin üzerinden saatler geçtikten sonra kısmi olarak yeniden hayata döndürüldü. Deney hakkında bilinmesi gereken her şeyi ve bu deneyin insanlar için ne anlam taşıdığını yazımızdan öğrenebilirsiniz.

Domuzların Beyinlerine Ne Oldu?

Domuzların başları kesildikten dört saat sonra beyinleri çıkarıldı ve altı saat boyunca BrainEx adı verilen bir aletin içinde kana benzer yapay bir sıvı
desteğine bağlandı. İlginç bir şekilde, bunun normalde beden ölümünden sonra meydana gelen beyin hücrelerindeki hasarın miktarını azalttığı ve aynı zamanda beyin hücrelerinin glikoz ve oksijen kullanımı gibi bazı fonksiyonları yerine getirebilme becerisini geri kazandırdığı görüldü.

Ölü Beyinler Olanların Farkında Olmuş Olabilir Mi?

Beyinlere verilen sıvı, kısmen hücrelerin iyileşmesine yardımcı olmak, kısmen de beyinlerin farkındalığın ve bilincin herhangi bir formunu deneyimlemesi ihtimalini engellemek adına sinir hücrelerinin ateşlenmesini durduran ilaçlar içeriyordu. Ama bazı sinir hücreleri çıkarıldığında ve bu ilaçlar olmadan bir kaba koyulup incelendiğinde, hala elektrik sinyalleri gönderebildikleri görüldü.

Bu İnsanlar Öldükten Sonra Onların Beyinlerini Yeniden Hayata
Döndürebileceğimiz Anlamına Mı Geliyor?

Kesinlikle hayır. Beyin hücrelerinin tek başlarına, ayrı ayrı hayatta kaldığına ve işlev gösterdiğine dair çok kısıtlı bulgu elde edildi. Beyin hücrelerinde ve yapılarında algı ya da bilinç durumuna ulaşmak için gerekli olan toplu faaliyet yoktu. Yale Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde görev yapan ve çalışmayı gerçekleştiren ekibin araştırmacılarından olan Nenad Sestan’a göre, bunlar canlı, yaşayan beyinler değil, hücresel düzlemde aktif olan beyinlerdi.

İlaçların Her Türlü Beyin Faaliyetini Engellediğinden Emin Miyiz?

Evet. Çünkü ekip beyinlerin faaliyetlerini elektroensefalografi (EEG) yöntemiyle de ölçtü ve beyinler alete bağlıyken EEG kayıttaydı. Veriler herhangi bir farkındalık ya da bilinç için gerekli olan hiçbir beyin dalgasının olmadığını gösterdi. Araştırmacılar bilinç durumuyla ilişkili olan organize haldeki elektriksel aktivitenin asla tespit edilmediğini ve böyle bir durum olsaydı deneyi sonlandırmış olacaklarını söylüyor.

Deney Ne Kadar Etikti?

Araştırma ekibi deneyde yiyecek olarak tüketilmek üzere öldürülmüş olan domuzları kullandı; dolayısıyla ekstradan ölümlere yol açmadı. Ayrıca ilgili tüm etik kurullarından onay alındı. Ama ABD’de hayvanlar üzerindeki araştırmalarla ilgili olan bazı yasalar sadece canlı hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalarla ilgileniyor. Yani bu yeni deneydeki beyinler konusuna nasıl uygulanacakları net değil. Ekip bu konu hakkındaki yönetmeliklerin yeniden gözden geçirilmesini istiyor. Duke Üniversitesi’nden Nita Farahany ise, konuyla ilgili Nature’da yayınlanan açıklamasında, tedbiri elden bırakmamak adına gelecekte yapılacak olan bu tür çalışmalarda beyinlere genel anestezi uygulanması gerektiğini söylüyor.

Deney Beyin Hakkındaki Bilgilerimizi Nasıl Değiştiriyor?

Şimdiye dek, sadece birkaç dakikalığına oksijensiz kalmanın beyin hasarına yol açabildiğini, geri dönüşü olmayan hücre ölümlerine ve dejenerasyonuna neden olabildiğini düşünüyorduk. Şimdiyse, herhangi bir soğutma işlemi uygulanmadan, ölümden dört saat sonra bile en azından bazı hücre faaliyetlerinin geri kazandırılabildiğini biliyoruz. Sestan, “Hücre ölümü sandığımızdan daha uzun bir zaman aralığında gerçekleşiyor,” diyor.

Deney Beyin Ölümünden Sonra Yapılan Organ Bağışlarını Etkiler Mi?

Yakın bir gelecekte hayır. Bağışlanan organlar genellikle ağır bir beyin hasarı alan ve beynin yaşam için çok önemli bir bölümü olan beyin sapının artık işlevlerini yerine getirmez olduğu insanlardan geliyor. İngiltere’de bulunan Newcastle Üniversitesi’nden John Dark, yapılan testler beyin sapının öldüğünü gösterdikten sonra, bugün var olan teknolojiyle hiç kimsenin iyileşemeyeceğini söylüyor.

Deneyin Başka Olası Sonuçları Da Var Mı?

Bu deney beyinleri laboratuvarda incelemenin yeni bir yolunu ortaya koyuyor. Ve tıpta da, deneyde kan yerine kullanılan bu yapay sıvı, tıpkı kalp krizlerinin ardından olduğu gibi vücutta oksijensiz kalmaya bağlı olarak hasarlar meydana geldikten sonra beyin ve diğer organları korumaya yardımcı olmakta faydalı olabilir. Bu sıvı sinir hücrelerini hasardan koruyan kimyasallar içeriyor ve kanın aksine, beyin hasarına katkı sağlayabilen bağışıklık hücreleri içermiyor. Araştırmacılara göre, eğer bu sıvı beyin hücrelerinde işe yarıyorsa, üzerinde biraz düzeltmeler ve oynamalar yapıldığında beyin kadar hassas olmayan bazı organlarda da işe yarayacak demektir.