Astronomi

Uzaylılar Bizi Esir Tutuyor Olabilir Mi?

Uzaylılar bizi esir tutuyor olabilir mi? Biz neden hala dünya dışı varlıklardan mesaj almadık? Belki de bunun sebebi, farkında olmadan çoktan beridir “galaktik bir hayvanat bahçesinde” yaşıyor olmamızdır.

Kar amacı gütmeyen bir kurum olan METI tarafından 18 Mart’ta Paris’te düzenlenen bir toplantıda bir araya gelen yaklaşık 60 uluslararası bilim insanının araştırdığı senaryolardan biri de buydu.

Toplantıda uzaylıların neden şimdiye dek bizimle bağlantıya geçmediği sorusunu konu alan “Büyük Sessizlik” olgusunu tartışan bilim insanları, “hayvanat bahçesi hipotezi” olarak bilinen bir olasılığı değerlendirdiler. İlk kez 1970’li yıllarda ortaya atılan bu hipotez, dünyanın kendilerini kasıtlı olarak insanlardan saklayan “galaktik hayvanat bahçesi görevlilerinin” gözlemi altında olan bir gezegen olduğunu öne sürüyor.

Fermi Paradoksu

Sadece bizim galaksimizde bile potansiyel olarak milyarlarca gezegen varken, dünyanın evrim geçiren ve akıllı yaşama ev sahipliği yapan tek gezegen olması pek muhtemel görünmüyor. Ama eğer dünya dışı zeki varlıklar mevcutsa, onlar neredeler ve neden biz onları hala bulamadık? 1950’de İtalyan fizikçi Enrico Fermi tarafından ortaya atılan ve Fermi Paradoksu olarak bilinen bu muamma, bugün hala uzmanların yoluna taş koymaya devam ediyor.

Güneş sisteminin dışındaki gezegenlerin varlığının ilk kanıtları Fermi’nin ölümünden on yıllarca sonra elde edildi. NASA’nın Kepler uzay teleskobu 2014 yılından bu yana yüzlerce uzak dünyanın varlığını teyit etti ve elde ettiği bulgular potansiyel olarak bu gezegenlerden 2300 tanesinin daha var olabileceğinin ipuçlarını verdi.  Ama yine de, tüm bu heyecan verici keşiflere rağmen, şu anda dünya dışı varlıklarla bağlantı kurmaya Fermi’nin zamanında olduğundan daha yakın değiliz.

Karantinaya Mı Alındık?

Toplantı sırasında bilim insanlarının üzerinde durduğu açıklamalardan biri, uzaylıların dünyadan haberdar olduğu ve tıpkı bizim hayvanat bahçesindeki bir hayvanı gözlem altında tuttuğumuz gibi, onların da bizi gözlem altında tuttuğuydu. METI’nin başkanı Douglas Vakoch’a göre, eğer durum buysa, insanlar ne kadar zeki olduklarını gösterebilmek adına kendilerini gözlemlemekte olan bu “görevlilere” ulaşabilecek mesajlar yaratabilmek için daha fazla çaba göstermeli.

Ama eğer bizler büyük bir hayvanat bahçesinin bir parçası değilsek, uzaylı medeniyetler tarafından değerlendirilmiş ve bunun sonucunda da galaktik komşularımızla bağlantıya geçemeyecek şekilde “karantinaya” alınmış olabilir miyiz?

Sabırlı Olmalıyız

Toplantının katılımcılarına göre, dünya dışı varlıkların kendi iyiliğimiz için bizimle bağlantıya geçmiyor olması mümkün. Bunun sebebi de, uzaylılarla etkileşim halinde olmanın dünya için kültürel anlamda yıkıcı ve kargaşaya yol açıcı sonuçlar doğurabilecek olması.

Elbette, şimdiye dek uzaylılardan haber almamış olmamızın nedenlerinden bazıları, onların yer çekiminin yoğun çekim gücü nedeniyle devasa “süper dünyalarda” tutsak kalmış olmaları ya da gelişmiş medeniyetlerinin gezegenlerinin doğal kaynaklarını kontrolsüz şekilde tüketmiş olması nedeniyle çoktan kendi kendilerini yok edip ölmüş olmaları da olabilir.

Ama yine de, uzaylılardan haber almak istiyorsak belki de sadece biraz rahatlamalı ve sabırlı olmalıyız. Sonuçta, dünya yaklaşık 4.6 milyar yaşında olsa da, uzay dışı varlıklar konusundaki araştırmalar 100 yıldan az bir zamandır yapılıyor.