Astronomi

Devasa Çarpışmanın Zamanı Artık Belli

Andromeda ve Samanyolu galaksilerinin çarpışması

Devasa çarpışmanın zamanı artık belli. Öyle görünüyor ki, Samanyolu galaksimiz mevcut formunu bazı astronomların daha önce düşünmüş olduklarından biraz daha uzun bir süre boyunca koruyacak.

Avrupa’nın Gaia isimli uzay aracının gözlemlerine dayanarak yapılan yeni bir çalışmaya göre, Samanyolu ve Andromeda spiral galaksisi arasında meydana gelecek devasa çarpışma yaklaşık 4.5 milyar yıl sonra gerçekleşecek. Daha önceden bu konuda yapılan bazı tahminler, bu çarpışmanın bundan çok daha erken; yaklaşık 3.9 milyar yıl içinde gerçekleşeceğini öngörüyordu.

2013 yılının Aralık ayında uzaya fırlatılan Gaia, araştırmacıların Samanyolu’nun bugüne kadarki en iyi 3 boyutlu haritasını oluşturmalarına yardımcı olmak için çalışıyor. Uzay aracı, görevinin başlangıcından bu yana ciddi miktarda yıldızın ve diğer kozmik objenin konumlarını ve hareketlerini yakından takip ediyor ve görev ekibi de Gaia’nın görev süresi dolmadan evvel 1 milyardan fazla yıldızı takip etmeyi amaçlıyor.

M31 Ve M33’ün Dönüş Hızı İlk Kez Belirlendi

Gaia’nın gözlemlemekte olduğu yıldızların büyük bölümü Samanyolu’nda olsa da, bazıları da yakınlarımızdaki galaksilerde yer alıyor. Yapılan bu yeni çalışmada da, araştırmacılar bizim galaksimizdeki, Andromeda’daki (diğer adıyla M31) ve Triangulum galaksisindeki (diğer adıyla M33) birçok yıldızı izlediler.

Bu komşu galaksilerin Samanyolu’ndan 2.5 ila 3 milyon ışık yılı uzaklıkta olduğunu ve birbirleriyle etkileşim halinde olabileceklerini söyleyen araştırmacılar, onların nasıl gelişim ve değişim gösterdiklerini ve sahip oldukları özellikleri ve davranışları neyin oluşturup etkilediğini ortaya çıkarmak için, bu galaksilerin hareketlerini 3 boyutlu olarak incelemeye gereksinim duyduklarını açıkladılar.

The Astrophysical Journal’da yayınlanan çalışmada, araştırmacılar Gaia’nın Nisan 2018’de gönderdiği yüksek kalitedeki ikinci veri paketini kullanarak bu incelemeleri yapabildiler ve bu sayede ilk kez M31 ve M33’ün dönüş hızını belirlemeyi de başardılar.

Çarpışma Kafa Kafaya Olmayacak

Gaia’dan elde edilen verileri ve arşiv bilgilerinin analizlerini kullanan ekip, M31 ve M33’ün geçmişte uzayda nasıl hareket etmiş olduğunu ve gelecekteki birkaç milyar yıl içinde muhtemel olarak nereye gideceğini ayrıntılı olarak planladı.

Ekibin oluşturduğu modeller Andromeda ve Samanyolu çarpışmasının beklenenden daha ileri bir tarihte gerçekleşeceğini ve ayrıca bunun kafa kafaya bir çarpışmadan ziyade, daha çok yandan bir çarpma şeklinde meydana geleceğini ortaya koydu.

Araştırmacılar Gaia’nın bu galaksilerin uzaydaki en küçük hareketlerini bile izlemeyi ne kadar uzun bir süre boyunca devam ettirirse, yaptıkları ölçümlerin de o kadar kesin olacağını söylüyorlar.

Live Science