Astronomi

Bu Galaksi “Yaşayan Fosil”

NGC 6752

Bu galaksi “yaşayan fosil”, Samanyolu galaksimizin bir komşusu daha var.

Hubble Uzay Teleskobu, Samanyolu’ndan sadece 30 milyon ışık yılı uzaklıkta olan cüce bir galaksi keşfetti. Bu keşif tamamen tesadüf eseri olarak gerçekleşti.

Samanyolu’nun bir parçası olan ve NGC 6752 adı verilen küresel yıldız kümesindeki beyaz cüceleri incelemek için Hubble’ın Gelişmiş İnceleme Kamerasını kullanmakta olan uluslararası astronomlardan oluşan bir ekip, tuhaf bir yıldızlar kümesine rastladı. Bu yıldızların parlaklıkları ve ısıları üzerinde yapılan analizler, onların NGC 6752’ye dahil olmadıklarını ve gerçekten de daha önceden bilinmeyen bir galaksinin bir parçası olduklarını gösterdi.

Araştırmacılar keşif ekibinin lideri L. R. Bedin nedeniyle takma adı Bedin 1 olarak belirlenen galaksinin, sadece 3000 ışık yılı genişliğinde olan “küre şeklindeki bir cüce” olduğunu belirledi.

Bedin 1’i Özel Kılan Noktalar

Cüce küresel galaksiler çok da nadir rastlanan galaksiler değil; astronomlar Samanyolu’nun uydusu olan bunların 20’den fazlasından haberdarlar. Ancak elde ettikleri bulgular Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters’da yayınlanan keşif ekibine göre, Bedin 1’i özel kılan bazı noktalar var.

Örneğin, araştırmacılar bu cücenin onun muhtemelen ev sahibi olan ve NCG 6744 adı verilen en yakınındaki büyük galaksiden yaklaşık 2 milyon ışık yılı uzaklıkta olduğunu söylüyorlar. İşte bu nedenle, Bedin 1 bilinen en izole küçük cüce galaksi olabilir.

Ve bir de Bedin 1’in yaşı konusu var.

Araştırmacılar yıldızlarının özelliklerine bakarak, bu galaksinin yaklaşık 13 milyar yaşında; yani neredeyse evrenle yaşıt olduğu sonucunu çıkardıklarını söylüyorlar. Ve onlara göre, diğer galaksilerle herhangi bir etkileşime girmesini pek de mümkün kılmayan izole durumu ve yaşı nedeniyle, Bedin 1 astronomik anlamda evrenin başlangıç döneminden kalma yaşayan bir fosile eşdeğer nitelikte.

Space