Astronomi

Uranüs Neden Yan Yatmış Durumda?

Uranüs

Uranüs neden yan yatmış durumda? Uranüs muhtemelen güneş sistemindeki en gizemli gezegen ve biz onun hakkında çok az şey biliyoruz. Şimdiye dek onu sadece bir kez ziyaret ettik. Ve bu buz devinin en tuhaf özelliği de, onun bir yanına yatmış şekilde dönmesi.

Diğer gezegenlerin aksine, Uranüs neredeyse tamamen dik açıyla yana yatmış durumda. Yani orada yaz olduğunda, gezegenin kuzey kutbu neredeyse direkt olarak güneşe bakıyor. Ve halkaları yatay olan Satürn, Jüpiter ve Neptün’ün aksine, Uranüs’ün halkaları da dikey bir konumda.

Bilim insanları bir zamanlar Uranüs’ün de güneş sistemindeki diğer gezegenler gibi olduğundan ama aniden bu şekli aldığından şüpheleniyorlar. Bunun nedenini merak eden araştırmacıların yaptığı ve Astrophysical Journal’da yayınlanan bir çalışma konuya ışık tutuyor.

Çok Kuvvetli Bir Çarpışma

Çoğu araştırmacı gibi Uranüs’ün bu duruma gelme sebebinin çok kuvvetli bir çarpışma olduğunu düşünen araştırmacılar, bunun nasıl meydana gelmiş olabileceğini anlamak için güçlü bir süper bilgisayar kullanarak olayları simüle eden bilgisayar modellemeleri yaptılar.

Araştırmacıların temel fikri, bilgisayarda milyonlarca parçacığı olan ve çarpışan gezegenleri modellemekti. Birbirlerine çarpınca parçacıkların zamanla nasıl bir değişim göstereceklerini hesaplayabilmesi açısından, simülasyona yer çekimi ve materyal basıncı gibi fizik kuvvetlerinin nasıl işlediğini açıklayan denklem verileri sağlandı.

Simülasyonlar dünyanın en az iki katı büyüklüğündeki bir cismin çarpmasının rahatlıkla Uranüs’ün bugünkü tuhaf dönüşüne sebep olabileceğini gösterdi. Ayrıca, araştırmacılara göre, çarpan cisimdeki materyaller muhtemelen Uranüs’ün buz tabakasının kenarına yakın bir alanda ince ve sıcak bir kabuk oluşturdu. Bu durum Uranüs’ün içindeki materyallerin birbirine karışmasını engelledi ve oluşum ısısının gezegenin derinliklerinde hapsolmasına neden oldu.

Cevaplanmayı Bekleyen Daha Pek Çok Soru Var

Araştırmacılar bu fikrin Uranüs’ün günümüzdeki dış kısmının bu derece soğuk olması gözlemiyle de uyumlu olduğunu düşünüyor. Termal evrim çok karmaşık bir konu olsa da, araştırmacılara göre en azından çok büyük bir darbenin bir gezegenin hem içini hem de dışını nasıl yeniden şekillendirebildiği açık.

Araştırmacılar Uranüs ve genel anlamda büyük çarpışmalar hakkında cevaplanmayı bekleyen daha pek çok soru olduğunu ve bu nedenle bilim dünyasındaki birçok kişinin onların tuhaf manyetik alanlarını, aylarını, halkalarını ve tam olarak nelerden oluştuklarını incelemek için Uranüs ve Neptün’e yeniden gidilmesini istediğini söylüyorlar.

Kaynak:

Live Science