Astronomi Bilim Tarihi Teknoloji

“Hubble’ın Annesi” Aramızdan Ayrıldı

“Hubble’ın annesi” aramızdan ayrıldı. Hubble Uzay Teleskobunun uzaya fırlatılmasının öncülüğünü yapan ünlü astronom Nancy Grace Roman, 25 Aralık 2018’de 93 yaşındayken  aramızdan ayrıldı.

1990 yılında uzaya fırlatılan Hubble üzerindeki çalışmaları nedeniyle, Roman’a “Hubble’ın Annesi” lakabı takılmıştı. Amerikan Havacılık Ve Uzay Ajansı NASA’nın 1958’de kurulmasından kısa süre sonra Ajans’ın genel merkezinde çalışmaya başlayan Roman, NASA’da yöneticilik görevi yapan ilk kadın astronomlardan biri olma özelliğine sahipti.

Roman Hubble’ın geliştirilmesine yaptığı katkıların yanı sıra, aynı zamanda Kozmik Arka Plan Işıması Kaşifi (COBE) isimli uydunun geliştirilmesine de önderlik etti.

Cinsiyet Ayrımcılığına Maruz Kaldı

Ama Roman’ın NASA’da bir lider haline gelme yolculuğu kolay geçmedi. Lise yıllarında onun matematik ve bilime olan ilgisi öğretmenleri tarafından desteklenmedi; hatta küçümsendi. NASA’nın bu yılın başlarında yayınladığı bir videoda, Roman başlangıçtan itibaren kendisine bir kadının astronom olamayacağının söylendiğini dile getiriyordu.

Astronomi alanında lisansını yapan ve ardından da doktorasını tamamlayan Nancy Roman, tez danışmanın bir keresinde kendisini tamı tamına altı ay boyunca görmezden geldiğini de söylemişti.

Roman 1969’da NASA’dan ayrılıp emekli olduktan sonra yaptığı konuşmalarda sıklıkla astronomiyi eşitlikçi hale getirmenin önemine vurgu yaptı.