Biyoloji Jeoloji

Antarktika Buzullarının Altında Şaşırtan Keşif

Antarktika buzullarının altında şaşırtan keşif gerçekleşti. Öyle görünüyor ki, gerçek dünyanın süper kahramanları olan tardigradlar sanıldığı kadar da yok edilemez değilmiş. Yakın zaman önce Antarktika buzullarının altına gömülmüş durumda olan bir gölde yapılan çalışmalarda, bilim insanları su ayısı olarak da bilinen tardigrad adı verilen canlıların kalıntılarıyla karşılaştılar. Ve bu hayvanların ölüleri bile bilim insanlarını şaşırtmaya devam ediyor. Hayvanların oraya nasıl geldikleriyse gizemini koruyor.

Antarktika’daki bir buzul altı gölü olan Mercer Gölü’nde sondaj çalışmaları yapan bilim insanları, gölün üstünü kaplayan buzda genişliği en çok 60 santimetre olan bir delik açtılar ve 30 Aralık günü bir kilometrelik derinliğe kadar indirdikleri ısı sensörünün altına gri-kahverengi renkte bir çamur yapıştığını gördüler. Bu çamuru mikroskop altında inceleyen araştırmacılar, görmeyi bekledikleri üzere fotosentez yapan tek hücreli canlıların kalıntılarıyla karşılaştılar; ama buldukları tek şey bu değildi, aynı zamanda bacakları bozulmamış halde olan, karidese benzer kabuklu bir hayvanın kalıntısı da keşifler arasındaydı. Üstelik bu hayvandan bir tane daha olduğu görüldü; hem de o daha da bozulmamış bir haldeydi.

Hayvanların Oraya Nasıl Geldikleri Bilinmiyor

Nature’da yayınlanan çalışma için elde ettikleri bulguları daha da sağlamlaştırmak isteyen araştırmacılar, sensörlerini temizlediler ve daha fazla çamur elde etmek için onu bir kez daha aşağı yolladılar. Bu kez mikroskop altında daha fazla kabuklu ve kurtçuklara benzeyen hayvan görüldü. 8 Ocak’ta Ulusal Bilim Vakfı’nda görev yapan hayvan ekolojisi uzmanı Byron Adams örnekleri kontrol etti ve bulunan kabuklu hayvanların tardigradlar, kurtçuğa benzer organizmaların da ipliksi bitkiler ya da mantar olduklarını belirledi.

Tardigradların oraya nasıl geldikleri konusunda bir netliğe ulaşılmış değil, ancak hayvanların okyanuslardan gelmiş olabileceği olasılıklar arasında. Araştırmacılar beş ila on bin yıl önce Antarktik buz tabakasının bir süreliğine inceldiğini, bunun organizmaları taşıyan okyanus sularının sabit olmayan buz tabakasının altına akmasına olanak tanımış olabileceğini ve ardından da tabaka normal kalınlığına döndüğünde canlıların orada mahsur kalmasına yol açmış olabileceğini düşünüyorlar.

İncelemeler Devam Edecek

Adams bu hayvanların aslında Transantarktik Dağları’nda yaşadığından ve öldükten sonra bir şekilde Mercer Gölü’ne taşındıklarından şüpheleniyor. Ona göre bulunan bu tardigrad kalıntıları, örneklerine rastlanan milyonlarca yıllık tek hücreli hayvanlarla aynı anda yaşamış olamayacak kadar yeni durumda ve ölümlerinin üzerinden o kadar da uzun zaman geçmiş değil. Adams’a göre Mercer Gölü’nde yapılan keşifleri bu derece şaşırtıcı kılan da bu.

Araştırmacılar şimdi, bu ilgi uyandırıcı kalıntıların yaşlarını belirlemek için karbon 14 metodunu kullanmayı ve ardından da kalıntılardaki karbon üzerinde kimyasal incelemeler yaparak hayvanların hayatlarını gün ışığında mı yoksa karanlıkta mı geçirdiklerini belirlemeyi planlıyorlar.

Kaynak:

Big Think