Biyoloji (Haber)

Alzheimer’a Neyin Neden Olduğuna İnanamayacaksınız!

ağız

Alzheimer’a neyin neden olduğuna inanamayacaksınız! Geçtiğimiz yıllar içinde giderek daha fazla sayıda bilimsel çalışma endişe verici bir hipotezi destekledi: Alzheimer sadece bir hastalık değil; aynı zamanda bir enfeksiyon.

Şimdi, bilim insanları Alzheimer’a neden olan bakteri konusunda bugüne kadarki en kesin ipucuna ulaştıklarını söylüyorlar. Ve bu bakteri beklenmedik bir yerde baş gösteriyor: ağzımızda meydana gelen diş eti hastalıklarında.

AraştırmacılarScience Advances’de yayınlanan yeni çalışmalarında, ölü Alzheimer hastalarının beyinlerinde, kronik periodontitis (diş eti hastalığı) oluşumuna sebebiyet veren patojen olan Porphyromonas gingivalisbakterisinin keşfedildiğini rapor ettiler.

Beyni İstila Ediyor

Bu iki faktör arasında bir bağ kurulduğu ilk sefer olmadığı için, araştırmacılar çalışmalarını daha da derinleştirdiler. Ve sonuçta, fareler üzerinde yapılan ayrı ayrı deneylerde, bu patojenin olduğu ağız enfeksiyonlarında bakterinin beyni istila ettiği ve Alzheimer’la yakından ilişkili olduğu bilinen amiloid beta üretiminin de arttığı görüldü.

Araştırma ekibine göre, bu bulgu henüz Alzheimer’ın nedeninin kesin keşfi olarak nitelendirilemese de, yine de çok önemli bir bulgu. Çünkü daha önceden bulaşıcı etmenlerin hastalığın gelişimi ve ilerlemesi üzerinde bir etki yaptığı önerisi ortaya atılmış olsa da, bunların Alzheimer’ın kesin nedeni olduğuna dair var olan deliller ikna edici değildi. Ancak araştırmacılar, şimdi ilk kez, Pgingivalisadı verilen hücre içi gram negatif patojenle Alzheimer’ın oluşumu arasında bir ilişki olduğuna dair sağlam bir delil elde ettiklerini söylüyorlar.

Toksik Enzimler Hiç Alzheimer Teşhisi Konulmamış İnsanlarda Da Tespit Edildi

Buna ek olarak, ekip aynı zamanda Alzheimer hastalarının beyinlerinde, bu hastalığın iki farklı göstergesiyle ilişkili olan, P. gingivalis bakterisi tarafından gizlenen ve proteazlar adı verilen toksik enzimler de tespit etti: tau proteini ve ubikuitin. Ancak daha da ilgi uyandırıcı olan, ekibin bu toksik proteaz enzimlerini hiç Alzheimer teşhisi konulmamış ölü insanların beyinlerinde de tespit etmesi oldu.

Bu önemli bir bilgi, çünkü her ne kadar Pgingivalis ve Alzheimer hastalığı daha önceden de ilişkilendirilmiş olsa da, diş eti hastalıklarının mı Alzheimer’a neden olduğu yoksa demansın mı yetersiz ağız bakımına yol açtığı bilinmiyordu.

Araştırmacılara göre, toksik proteaz enzimlerinin hiç Alzheimer teşhisi konmamış insanlarda düşük düzeylerde de olsa tespit edilmiş olması, onların daha uzun yaşasalardı hastalığı geliştirebilecek olduklarını gösteren somut bir delil olabilir.

Araştırmacılar elde ettikleri bulguların, beynin Pgingivalis bakterisiyle enfekte olmasının demans başlangıcı ya da ileri safhadaki hastalığa bağlı olarak ortaya çıkan yetersiz diş bakımının neticesinde gerçekleşmediğini ve orta yaşlı insanlarda bilişsel zayıflama başlamadan önce bulunan patolojiyi açıkladığını söylüyorlar.

Kaynak:

Science Alert