Astronomi Fizik

Satürn’ün Halkaları Dinozorlardan Sonra Oluşmuş Olabilir

Satürn’ün halkaları dinozorlardan sonra oluşmuş olabilir. Yapılan yeni bir çalışmanın vardığı sonuca göre, Satürn’ün her zaman halkaları yoktu ve bu halkalar sadece dinozorların yaşadığı dönem ya da hatta ondan sonrası kadar yakın bir zamanda oluşmuş olabilir.

Satürn’ün halkalarının yaşı bilim dünyasında her zaman bir tartışma konusu olmayı sürdürdü. Bazı araştırmacılar gezegenin ikonik halkalarının 4.5 milyar yıl önce planetin kendisiyle birlikte oluştuğunu düşünürken, bazılarıysa onların çok yeni olduklarını öne sürmeye devam etti.

Bu gizemi çözmenin yollarından birinin Satürn’ün halkalarının ağırlığını ölçmek olduğu fikrinden yola çıkan Roma’daki Sapienza Üniversitesi’nde görev yapan ve yapılan bu yeni çalışmanın başyazarı olan Luciano Iess ve meslektaşları, NASA’nın Cassini Uzay Aracının Satürn hakkında elde ettiği verileri kullandılar.

Halkalar 10 İla 100 Milyon Yıl Önce Oluştu

Cassini Eylül 2017’de Satürn’ün atmosferine ölüm dalışını gerçekleştirmeden önce, gezegen ve halkaları arasında gezintiler yapmış ve bunların çekim kuvvetlerinin kendisini çekmesine izin vermişti. Bir cismin çekim kuvveti onun kütlesine bağlı olduğundan, araştırmacılar Cassini’nin “büyük finalini” yapmadan önce hangi yöne ne kuvvette çekildiği üzerinde analizler yaparak hem gezegenin hem de halkalarının kütle ve çekim kuvvetlerini ölçümleyebildi.

Voyager Uzay Aracının Satürn hakkında elde ettiği verilere dayanarak daha önceden yapılan tahminler halkaların kütlesinin yaklaşık 28 kentilyon kilo olduğu sonucuna varsa da, Cassini verileri doğrultusunda yapılan ve Science’da yayınlanan bu yeni çalışmanın neticesinde, şimdi bu kütlenin sadece 15.4 kentilyon kilo olduğu çıkarımına varıldı.

Araştırmacılara göre, tüm veriler değerlendirildikten sonra ortaya çıkan sonuç, Satürn’ün halkalarının 10 milyon ila 100 milyon yıl önce meydana geldiği yönünde. Dinozorların neslinin tükenmesiyse yaklaşık 66 milyon yıl öncesinde dayanıyor.

Kaynak:

Space