Astronomi Fizik

Satürn Halkalarını Kaybediyor

Muhtemelen, kendine özgü o kalın halkaları olmadan Satürn’ü tanımazdınız. Ama eğer geleceğe; 300 milyon yıl sonrasına seyahat edebilme şansınız olsaydı, onu halkları olmadan tanımak zorunda kalırdınız. Çünkü görünen o ki, Satürn halkalarını kaybediyor ve bu sanılandan da hızlı gerçekleşebilir.

Satürn’ün halkalarındaki suyu gezegenin orta bölgelerine doğru çeken ve “halka yağmuru” adı verilen bir fenomen üzerinde yapılan yeni bir araştırmanın vardığı sonuca göre, Satürn’ün nefes kesici halkaları 100 milyon yıl kadar kısa bir süre içinde yok olabilir.

NASA’da görevli bilim insanları tarafından yapılan ve detayları Icarus’ta yayınlanan bu yeni araştırma, 2011’de Hawaii’de birkaç saat içinde elde edilen, kızılötesi ışıkta parlayan özel bir tür hidrojen formunun karadan yapılan gözlemlerine dayanıyor. Bu özel hidrojen formu, bilim insanlarının on yıllardır belirlemeye çalıştıkları halka yağmuru fenomenini açıklayan olgu olma özelliğini taşıyor.

Halkalar Saniyede Neredeyse 2800 Kilo Su Kaybediyor Olabilir

Bilim insanları, bu birkaç saatlik süre zarfında tespit ettikleri yoğun halka yağmurunun Satürn için tipik bir hava durumu olması halinde, yağmurun buz içeriğine sahip halkalardan saniyede 420 ila 2800 kilogram arası gibi çok büyük bir miktarda su çekmesi anlamına geleceğini söylüyorlar. Bu tahminin Satürn’ün halkalarının mevcut yoğunluk bilgisiyle birleştirilmesi de, bilim insanlarının halkaların ortalama yaşam sürelerini 300 milyon yıl olarak hesaplamalarını sağlayan şey.

Araştırmayı gerçekleştiren bilim insanları, bu yılın önceki dönemlerinde yayınlanan ve Cassini Uzay Aracının Satürn hakkında sağladığı verileri kullanarak yapılan bir araştırmanın sonuçlarını ise kendi araştırmalarına dahil etmediklerini belirtiyorlar. Ancak Satürn’ün halkalarından gezegene olan su akışının farklı yönlerini inceleyen veriler ışığında o araştırmada varılan sonuçlarla kendi bulguları birlikte ele alındığında, halkaların 100 milyon yıl içinde yok olmalarının daha muhtemel göründüğünün alını çiziyorlar.