Astronomi

Evrenin Başlangıcındaki ‘Kayıp’ Karanlık Madde Bulundu

karanlık madde

Evrenin başlangıcındaki ‘kayıp’ karanlık madde bulundu. Görünen o ki, karanlık madde çok uzun bir zamandır galaksilerden kopamıyor. Yapılan yeni bir çalışmaya göre, 10 milyar yıl önce var olan galaksilerin çoğunda mevcut olan karanlık madde miktarı, günümüz galaksilerindeki miktarla aynı düzeyde. Bu çalışma, daha önceden yapılan ve evrenin başlangıç dönemindeki galaksilerde daha az karanlık madde bulunduğunu söyleyen çalışmaların aksini iddia ediyor.

Monthly Notices of the Astronomical Society’de yayınlanan çalışmanın başyazarı Alfred Tiley, uzak geçmişteki yıldız oluşturan galaksilerdeki karanlık maddenin günümüz galaksilerindeki kadar bol olduğunu belirtiyor.

Karanlık madde bilinen evrenimizin yaklaşık olarak yüzde 85’ini kaplıyor ve bu gizemli madde ışıkla etkileşime girmediğinden, bilim insanları onun doğasını kesin bir şekilde anlayamıyor. Bu nedenle onu görmek yerine, karanlık maddenin normal maddeyi çekim kuvvetine bel bağlamak zorunda kalıyorlar.

Yıldız Oluşturan 1500 Galaksinin Verileri Kullanıldı

Yapılan bu yeni çalışmada, araştırmacılar varlıkları 10 milyar yıl öncesinde kadar uzanan galaksilerin dönme hızını hesaplamak için, 1500 tane yıldız oluşturan galaksi üzerinde yapılan iki araştırmanın verilerini kullandılar. Kozmik anlamada varlıkları bu kadar uzun bir geçmişe dayanan galaksiler son derece uzakta ve belli belirsiz olduklarından ve bu nedenle onların rotasyonlarını kesin olarak hesaplamak zor olduğundan,  bilim insanları onları kümeleyerek ve sonra da ışıklarını birleştirerek ortalama bir tahmininde bulundular.

Galaksi kütlesi ve yoğunluğu doğrultusunda yapılan bu tahminler, araştırmacılara çok uzun zaman önce var olan galaksilerdeki karanlık madde miktarının şu andaki evrenimizdeki galaksilerde bulunan karanlık madde miktarıyla neredeyse aynı olduğunu gösterdi.

Bilim Dünyasındaki Herkes Hemfikir Değil

Ama bilim dünyasındaki herkes bu yeni bulgulara ikna olmuş durumda değil. Evrenin başlangıcında var olan galaksilerin şimdikilerden daha az karanlık maddeye sahip olduğu sonucuna varan önceki çalışmaları yürüten bazı araştırmacılar, bu yeni çalışmada incelenenlerden çok daha büyük galaksilere teker teker baktıklarını ve karanlık madde miktarını belirlemek için farklı bir model kullandıklarını söylüyorlar. Bu çalışmadaysa, kendilerinin kullandığı dört bağımsız yaklaşım yönteminden sadece birinin kullanıldığına dikkat çekiyorlar.

Tiley ise, bu çalışmalarda varılan sonuçların büyük ölçüde kullanılan modele bağlı olarak elde edildiğini ve kendisinin ekibiyle birlikte kullanmayı seçtiği modelin bilim insanlarının evrenin ilk zamanlarında daha fazla olduğuna inandıkları düşük kütleli galaksileri daha fazla temsil ettiğini söylüyor.

Tiley’ye göre, bilgisayar simülasyonları daha önceki araştırmalarda incelenen çok yüksek kütleli galaksilerin evrenin uzak bölgelerinde çok nadir olarak bulunduğunu gösteriyor ve önceki çalışmaların elde ettiği sonuçlar çok eski ve çok büyük galaksiler için geçerli gibi görünüyor.

Kaynak: Live Science