Astronomi Fizik Kimya

Bu Gezegende Yakut Ve Safirden Bol Şey Yok!

Bu gezegende yakut ve safirden bol şey yok! Değerli taşlardan yapılmış mücevherler kullandığınızda elbette ki dikkat çekersiniz. Ama bu sadece insanlar için değil, aynı zamanda gezegenler için de geçerli bir durum. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’nin son sayısında yayınlanan bir çalışmada, bir grup Avrupalı bilim insanı, güneş sistemimizin dışında bulunan ve yakut ve safir bakımından çok zengin olan yeni bir gezegenin keşfinden bahsediyorlar.

Çalışmalarına başlarken sahip oldukları amacın gezegenlerin nasıl oluştuğunu daha iyi anlamak olduğunu söyleyen araştırmacılardan astronom Amy Bonsor, “Beyaz cüceler adı verilen ve bizim güneşimiz gibi yıldızların kalıntıları tarafından yutulmuş, güneş sistemimizin dışında bulunan kayalık gezegenlerin yapılarını incelemek istedik,” diyor. Bu tip çalışmalar güneş sistemimizin dışındaki kayalık gezegenlerde kalsiyum ve alüminyum gibi materyallerin ne kadar yaygın olduğunu daha önceden ortaya koymuştu ve ekip ne gibi şartların tamamıyla bu tip materyallerden oluşan bir gezegenin oluşmasına yol açabileceğini öğrenmek istedi.

Yüksek Isının Değerli Taş Oluşumunu Kolaylaştırdığı Düşünülüyor

Bu arayış, ekibi Koltuk Takımyıldızında bulunan ve dünyadan 21 ışık yılı uzaklıktaki HD219134 b isimli bir süper dünyaya yönlendirdi. Bu kayalık bir gezegen ve bizim dünyamızla olan tek benzerliği de bundan ibaret. Bu gezegenin dünyaya benzeyen gezegenlerden yaklaşık yüzde 10 ila 20 oranında daha az bir yoğunluğa sahip olduğunu belirten araştırmacılara göre, bu durumun sebebi gezegendeki alüminyum ve kalsiyum yoğunluğunun yüksek olması ve değerli taş oluşumu için önem taşıyan diğer elementleri de içinde barındırması. Araştırmacılar aynı zamanda HD219134 b’deki ısının yüksek olmasının değerli taşların oluşumunu kolaylaştırdığını ve bu nedenle gezegenin tıka basa yakut ve safirle dolu olduğunu düşündüklerini de söylüyorlar.

Ulaştıkları bu yeni bulgular ışığında, ekip “büyük miktarlarda kalsiyum, alüminyum ve onların oksitlerinden oluşan, güneş sistemimiz dışında yer alan yeni bir kayalık gezegen sınıfının mevcut olduğu ve bunların yıldızlarına çok yakın bir noktada oluştuğu” varsayımında bulunuyor. Ekibe göre, bu yeni gezegen sınıfının ilk üç adayı da 55 Cancri e, WASP-47 e ve HD219134 b.

Aynı Kimyasal Özelliklere Sahip Gezegenlerin Arayışı Devam Edecek

Bulgular genel olarak sahip olunan güneş sistemimiz dışındaki gezegenlerin çok çeşitli ve dünyadan çok farklı oldukları anlayışını sağlamlaştırıyor ve araştırmacılar bu kayalık gezegenlerin oluşum şekillerinin onların neden meydana geldikleri üzerinde büyük bir etki yaptığını düşünüyor.

Ekip şimdi aynı türden kimyasal bileşen özellikleri gösteren ve güneş sistemimiz dışında yer alan diğer gezegenleri de arayıp bulmayı planlıyor. Ekibin nihai hedefiyse, bu tip araştırmaları bu materyallerin nasıl yavaşça gelişip gezegenlerin tümüne yayıldığını modellemek için kullanmak.