Astronomi Jeoloji

InSight’ın ‘Köstebeği’ Önümüzdeki Ay Çalışmalarına Başlayacak

InSight’ın ‘Köstebeği’ Önümüzdeki Ay Çalışmalarına Başlayacak. NASA’nın Kızıl Gezegen’e yolladığı InSight uzay aracı yeni evine yerleşti ve şimdi yapacağı incelemeler için beraberinde götürdüğü çeşitli aletleri kullanmaya hazırlanıyor.  Eğer her şey yolunda giderse, bu aletlerden birisinin işi Mart ayında tamamlanmış olacak.

Bu alet, NASA’nın “köstebek” adını verdiği ve Mars’ın iç katmanlarındaki ısı üretimi ve akışını ölçmek üzere tasarlanmış olan bir sondaj aleti. Bunu yapmak için, aletin Mars yüzeyindeki regolitin beş metre kadar derinine inmesi gerekiyor ve bu görevin başlama tarihi de şu anda Ocak ayı olarak planlanmış durumda.

Kazı Süreci Yaklaşık İki Ay Sürecek

Ama köstebeğin çalışmalarına başlaması için sırasını beklemesi gerekecek çünkü önce uzay aracında bulunan süper duyarlı sismometre ve onun koruyucusu Kızıl Gezegen üzerindeki konumlarını alacak. Bu sürecin yaklaşık bir ay alması bekleniyor ve her şey yolunda giderse, ardından da sondaj çalışmalarının başlaması öngörülüyor. Kazı sürecininse yaklaşık iki ay sürmesi bekleniyor.

Bilim insanları kazı çalışması sırasında sondaj aletinin yaklaşık 1 metre çapında büyük bir kayaya rast gelmemesini umduklarını çünkü aletin çalışma mekanizmasının toprağı kenara itmek şeklinde tasarlandığını ve bu tip bir kayanın aletin çalışmasını engelleyebileceğini söylüyorlar.

Ve eğer bir engelle karşılaşılırsa, o ana dek sondaj aletinin ne kadar derine inmeyi başardığı, elde edilen sonuçların bilim insanları için ne kadar fayda sağlayacağını belirleyecek. Ne kadar az derine inilebilirse durumun o kadar kötü olacağını söyleyen bilim insanları, Şubat ortasında olmasını bekledikleri gibi 3 metreye inilmesi halinde ekibin mutlu olacağını ama eğer 10 Mart civarında olması beklendiği gibi hedeflenen 5 metre derinliğe ulaşılırsa bunun kendileri için çok iyi bir sonuç olacağını söylüyorlar.