11.3 Milyar Işık Yılı Uzaklıktaki Gezegen Karanlık Maddeyle Dolu

Cosmic Seagull adı verilen ve dünyadan 11.3 milyar ışık yılı uzaklıkta olan gezegenin en dışındaki yıldızlar, sadece galaksideki gazların ve yıldızların çekimlerinden kaynaklanamayacak kadar hızlı hareket ediyor. Astrofizikçi Veronica Motta ve meslektaşlarının 8 Ağustos’ta arXiv.org’da yayınlanan bulgularına göre, yıldızlar görünmeyen bir güç tarafından harekete geçiriliyormuş gibi davranıyorlar.

Motta, “Evrenin bize yakın olan bölgelerindeki bizim galaksimize benzeyen galaksilerin çevrelerinde karanlık madde haleleri görülür. Bu nedenle geçmişte de bu halelerin var olduklarını düşünmeliyiz,” diyor.

Gözlemler ALMA İle Yapıldı

Motta ve meslektaşları, Cosmic Seagull’ın düzleminin merkezinden yaklaşık 9800 ışık yılı dışına kadar olan alandaki gazların hızını ölçmek için Atacama Büyük Milimetre/Milimetre Altı Dizgesi’nde (ALMA) bulunan radyo teleskoplarını kullandılar. Araştırmacılar, galaksinin yıldızlarının merkezden uzaklaştıkça daha çok hızlandıklarını buldular.

Bu çoğu yörüngeli obje için tuhaf bir durum. Örneğin, gezegenler bir yıldızın yörüngesinde döndüklerinde, yıldıza en uzak olan gezegenler daha yavaş hareket eder. Ancak eğer bu galaksinin uzak noktaları bir şeylerin hızlı hareket etmesini sağlayan karanlık madde hakimiyetindeyse, bu durumun açıklaması olabilir.

Bulgular Bir Diğer Çalışmayla Çelişiyor

Motta’nın bulguları yakın zaman önce ortaya atılan ve bu tip uzak gezegenlerde karanlık madde olmadığı iddiasıyla çelişiyor. Bu iddianın sahibi, 2017 yılında meslektaşlarıyla birlikte yaptığı çalışmada 100’den fazla uzak galaksinin çok az ya da hiç karanlık madde olmadan daha yavaş yıldızlarını uzak kenarlarında ve daha hızlı olanlarını da merkeze daha yakın tuttuğunu bulan astronom Reinhard Genzel.

Diğer yandan, ekibin gözlemlerinin sınırlı olduğu da göz önünde bulundurulmalı. Onlar yalnızca bir galaksiyi gözlemlediler ve bu galaksi karanlık maddesi az gibi görünen diğer galaksilerden çok daha küçüktü. Üstelik yapılan gözlemler galaksi düzleminin tamamını kapsamadı; yani ekibin göremediği uzaklıktaki yıldızlar daha yavaş olabilir.

Ekip gözlemlerine devam etmek için gelecek yıl yeniden ALMA ile incelemelerde bulunacak.