Neden Yaşlandıkça Daha Az Uyuruz?

Yaşlı insanlarda uyku süresinin azaldığını sık sık gözlemleriz. Ancak bunun sebebi ve ardındaki biyolojik mekanizma hala tam olarak anlaşılamamıştır. Yaşlıların daha az uyumasının sebebi daha az uykuya ihtiyaç duymaları mı yoksa ihtiyaçları olan uykuyu alamamaları mı?

Az uyuduğumuz için yaşlanıyor olabilir miyiz?

Bu yıl nisan ayında Neuron dergisinde yayımlanan bir derlemede araştırmacılar yaşlandıkça beynimizde değişen mekanizmalar sebebiyle ihtiyaç duyduğumuz uykuyu tamamlayamadığımız fikrinin doğru olabileceğini öne sürdüler.

Uyku; bizim için yaşamsal önem taşıyan, beynimiz ve vücudumuz için bir yenilenme sürecidir. Son yıllarda yapılan araştırmalar, bu bilinç dışı durumun eksikliğinin kardiyovasküler rahatsızlıklar, obezite ve diyabet gibi hastalıklarla ilişkili olduğunu gösterdi. Araştırmacılar, aynı zamanda biz yaşlandıkça dinlendirici bir uyku uyuma yeteneğimizin de azaldığını gösterdi.

Uyku sinyali değişmiyor

Bilim insanları bu durumun beyinde uyku işaretlerini taşıyan nöronlarda gerçekleşen fonksiyon kaybından kaynaklandığını düşünüyor. Genç ve yaşlı sıçanlardaki uykuyla ilişkili kimyasal sinyallerin miktarının ve türünün  karşılaştırıldığı çalışmalar, sıçanın yaşından bağımsız olarak sinyal karakterinin aynı olduğunu gösteriyor. Bilim insanları, yaşlandıkça uykunun azalmasının sinyallerden değil, sinyalleri toplayan alıcıların azalmasından kaynaklandığını düşünüyor. Diğer bir deyişle beyin aynı uyku belirtilerine sahip ancak bunları toplayamıyor. Uyku araştırmacısı Matthev Walker, bu durumu zayıf bir radyo antenine benzetiyor. Radyo sinyali var olmasına rağmen zayıf anten bu sinyalleri alamaz.

Yaşlandıkça derin uyku azalır

Derlemede dikkat çekilen önemli bir durum uyku ve yaşlanma arasındaki bağı yeniden düşündürüyor. Yaşlandıkça daha az uyuduğumuzu düşünüyoruz, fakat yetersiz bir uykunun yaşlanmayı tetiklemesi de mümkün. Uyku süresinin eksilmesi yaşlılık dönemlerinde başlamaz. Yirmili yaşlarımızın sonuna doğru uyku süremiz azalmaya başlar ve zamanla süre düşer. Kişi elli yaşına geldiğinde yirmili yaşlarının başındakinin ancak yarısı kadar derin uyku uyur. Yetmişli yaşlarda ise kaliteli derin uyku süresi büyük ölçüde azalır.

Şimdilik tedavi yok

Maalesef bu durumu düzeltmek şimdilik mümkün değil. Uyku alıcılarının azalmasını engelleyecek ilaç çalışmaları yetersiz. Piyasada bulunan uyku hapları da bu soruna çözüm sağlamıyor. Uyku hapıyla sağlanan uykuda gece boyu uyanılmaz, ancak gerekli derin uyku da sağlanamaz. Bu sorunu çözmek için ileri araştırmaları beklemek zorundayız. Ancak beyin sağlığımızı korumak için şu an yapabileceğimiz şey, geleceğe yatırım olarak düzgün bir uyku uyumaktır.

Kaynak: Popular Science