Şeker ve Kanser Arasında Nasıl Bir İlişki Var?

VIB (Yaşam fenleri ve araştırma enstitüsü), KU Leuven ve VUB tarafından yürütülen dokuz yıllık ortak araştırma, kanser araştırmasında kritik bir buluşa yol açtı. Bilim adamları, kanser hücrelerinin şekeri hızla yıkması ve tümör oluşumuna yol açmasıyla bilinen “Warburg Etkisi”nin nasıl oluduğuna açıklık getirdiler. Bu keşif, kanser ve şeker arasındaki hastalar için geniş kapsamlı etkileri olabilen uygun diyetlerdeki pozitif bağıntı için kanıt oluşturdu.

Araştırma, ileri gelen akademik gazete “Nature Communications”ta yayınlandı.
Proje, 2008’de Johan Thevelein (VIB-KU Leuven), Wim Versées (VIB-VUB) ve Veerle Janssens (KU LEuven) liderliğinde başladı. Projenin ana odağı Warburg etkisi, ya da tümörün laktat(laktik asit tuzu)taki şekeri, sağlıklı dokulara oranla daha yüksek miktara dönüştürmesinin gözlemlenmesiydi. Kanser hücrelerinin en belirgin özelliklerinden biri olan bu olgu, genel olarak beyin tümörünün belirlemek için kullanılmıştır. Ama şimdiye kadar, bu etkinin sadece kanserin bir semptomu ya da sebebi olup olmadığı net değildi.

Şeker, Kanser Hücrelerini Uyandırıyor

Kanser hücresi metabolizmasında yapılan daha önceki araştırma, metabolik özelliklerin haritalaması üzerine odaklıyken bu çalışma, kanserli hücrelerdeki tümör yapıcı kuvvet ve metabolik sapma arasındaki bağlantıya açıklık getirdi.

Prof. Johan Thevelein: “Çalışmamız, kanserli hücrelerin hiperaktif şeker tüketiminin, kanser gelişimi ve büyümesini devamlı uyarması şeklindeki kısır döngüye nasıl yol açtığını ortaya koydu. Şekerle kanser arasındaki bu bağlantının çok geniş kapsamlı sonuçları var.”

Maya: Avantajlı Bir Model Organizma

Maya hücreleri, araştırma için esastı. Çünkü bu hücreler, mutant formu kansere sebep olan ve tümör hücrelerinde yaygın olarak bulunan “Ras proteini hücresi” içerirler. Mayayı model organizma olarak kullanan araştırma ekibi, mayadaki Ras aktivitesi ve yüksek aktif şeker metabolizması arasındaki bağlantıyı inceledi.

Prof. Johan Thevelein( VIB-KU Leuven): “Mayadaki şeker tüketiminin, hem maya hem kanser hücrelerinin çoğalmasını uyaran Ras aktivitesinin ara maddesi olan “fruktoz 1-6-biyofsofat” ile bağlantılı olduğunu gözlemledik. Şu çarpıcıdır ki, bu mekanizma maya hücresinin insana uzun süreçli evrimi boyunca korunmuştur.”

“Maya kullanmanın temel avantajı, araştırmamız memeli hücrelerindeki ek düzenleyicilerden etkilenmedi. Böylece maya hücrelerinde hedef aldığımız işlemleri memeli hücresinde teyit ettik. Bununla birlikte buluşlar, Warburg etkisinin birincil sebebini tanımlamaya yeterli değil. Daha ilerideki araştırmaların, bu birincil sebebin maya hücrelerinde korunup korunmadığını keşfetmesi gerekiyor.”

Kaynak: Bioengineer